De Persplaat: Fiat 500 Barbie

'Nee, blijf er maar vanaf'

De Persplaat Fiat 500 'Barbie'
Laten we eerlijk zijn: het ontbreekt de Fiat 500 niet bepaald aan een vrouwelijke uitstraling. Toch deed Fiat er in 2009 nog een schepje bovenop met de Barbie-editie. Deze mevrouw mocht 'm aanprijzen.

Wat zien we? Misschien wel de meest vrouwelijke auto ooit. De Fiat 500 Barbie is zó feminiem dat alleen al de overweging om er als man een ritje in te gaan maken een lichte gêne oproept. Behalve de niet te missen kleur onderscheidt de speciale 500 zich met extra goed verlichte make-up-spiegels, ruimte voor lippenstift in het handschoenenkastje en veel, heel veel extra glittertjes. De auto wordt hier geflankeerd door een dame die voor een real-life-versie van de beroemde pop door moet gaan, en dat door haar kleding en houding maar al te duidelijk maakt. De ietwat openstaande mond maakt het feest compleet.

Waarom zien we dat? Alsof de roze glitterlak (jawel) en het vele chroom nog aan duidelijkheid te wensen overlaten parkeert Fiat er een dame naast die duidelijk de opdracht heeft gekregen alles wat mannelijk is af te schrikken. Het vederlichte handje op de carrosserie en de zwoele blik maken duidelijk dat dit háár nieuwe accessoire is, en daar hebben wij helemaal niets mee te maken. Des te opmerkelijker is het feit dat deze 500 tijdens een feestje ter ere van het vijftigjarig bestaan van Barbie door Ken naar de rode loper werd gereden. Barbie zat ernaast en onderstreepte daarmee ons gevoel dat dit weinig met emancipatie te maken heeft.

Beoordeling: Als er één auto geknipt is voor een rol in Barbie's gouden jubileum is het deze wel. Hulde dus voor de marketingafdeling van Fiat, al vermoeden we dat er heel wat vrouwen zijn die zich totaal niet aangetrokken voelen tot deze oestrogeenbom.

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.