De nieuwste Volkswagen Jetta heeft een ‘booskijker’ als in de jaren 90
bijna 160 pk vanaf nog geen 22 mille
De Volkswagen Jetta bestaat in Europa al jaren niet meer, maar is in onder meer Noord-Amerika nog springlevend. Daar krijgt de auto een facelift, met een strip boven de koplampen die sterk doet denken aan een langdurige tuningtrend.
De laatste Volkswagen Jetta die in Europa leverbaar was, de Jetta 6, was uiterlijk al nauwelijks te herkennen als de sedanversie van een Golf die de Jetta voorheen was. Voor de zevende generatie die in 2018 buiten Europa werd voorgesteld, geldt dat zo mogelijk nog sterker. De laatste Jetta is vooral een op zichzelf staand, compact model, al deelt hij door zijn MQB-platform uiteraard wel degelijk de nodige componenten met de Golf.
Vooral de vorige Golf dan, welteverstaan, want de Jetta loopt zoals gezegd alweer zes jaar mee en verscheen ruim voor de huidige, achtste generatie van de Golf. Toch vindt Volkswagen het nog geen tijd om de auto geheel te vervangen. In plaats daarvan krijgt de Jetta een vrij uitgebreide facelift. De achterlichten worden visueel aan elkaar gesmolten door een (niet geheel oplichtende) lichtbalk en de voorzijde gaat nog rigoureuzer op de schop. De voorheen in het midden sterk naar beneden doorgetrokken grille wordt daar afgesneden, de voorbumper oogt strakker en moderner. Aan de bovenzijde van die grille vindt de meest gezichtsbepalende verandering plaats: een dikke, meegespoten strip tussen grille en koplampen enerzijds, en motorkap anderzijds geeft de Jetta een agressievere uitstraling.
Volkswagen Jetta
Waar hebben we zo’n strip toch eerder gezien? Juist: op Jetta’s (en Golfs) van de eerste, tweede en derde generatie. Laatstgenoemde heette in Europa Vento, maar in Amerika ook al Jetta en werd net als zijn voorgangers door allerlei tuners graag voorzien van een booskijker-achtige strip die de auto eerder slaperig dan kwaad uit zijn vierkante koplampen deed gluren. Onderstaande afbeelding danken we aan onder meer Ebay en Amazon, maar het internet staat er vol mee.
Aan de binnenzijde van de nieuwe Jetta valt vooral op dat het scherm, dat voorheen fraai geïntegreerd was in het dashboard, nu als een soort losse tablet bovenop is geplakt. Kennelijk is dat wat we willen. De climatecontrol-knoppen maken plaats voor de sliders die ook in Europa al een tijdje voor verdeeldheid zorgen. Achter dat paneel vinden we in de sportieve Jetta GLI, het Jetta-equivalent van een GTI, opnieuw de pook van een handgeschakelde versnellingsbak terug. De GLI wordt aangedreven door een tweeliter viercilinder met 228 Amerikaanse pk’s, de reguliere Jetta heeft een 1.5 TSI met 158 ‘hp’. Standaard, en dat voor een vanafprijs van omgerekend nog geen 21.000 euro.