De nieuwe Honda Accord
De vorige Accord is in de VS al tijden de best verkochte sedan, maar in Europa loopt hij minder goed. Met die klacht is de ontwerpafdeling aan de gang gegaan.
Bij Honda leggen ze de lat graag hoog. Tijdens de presentatie van de nieuwe Accord kregen we de waslijst gepresenteerd, waarmee zowel de technici als ontwerpers van de nieuwe Accord werden geconfronteerd. Zoals verbeterde aerodynamica, verhoogde veiligheid (met een score van vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest als doel), lagere emissies en een gunstiger brandstofverbruik. Met deze lijst, waarop nog veel meer verbeteringen worden opgesomd, streeft Honda ernaar om eindelijk eens het zogeheten premiumsegment binnen te dringen, waar de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse al tijden de toon aangeven.
Bij het zien van de nieuwe Accord waren we aangenaam verrast. Hij heeft wat van het achterwerk van de Alfa 156 en van voren gezien een beetje Mazda6. Je kunt er zelfs wel wat BMW-achtigs bij bedenken. Met zijn scherpe lijnen heeft hij in ieder geval wat sportiefs.
Het platform van de Accord is maar liefst zeven centimeter langer, waardoor de binnenmaten behoorlijk zijn opgerekt en waardoor ook plaats is voor voorstoelen die iets langer, breder en hoger zijn. De bagageruimte heeft er 23 liter bij gekregen en komt uit op ruim 450 liter.
Tijdens de eerste rij-impressie, die u aantreft in AutoWeek no. 38 (van 11 september), merkte je meteen dat er met man en macht aan een betere zit is gewerkt. De stoel staat wat hoger dan die in z'n voorganger, waarin de zitpositie wel wat érg laag was.
Ook het dashboard volgt de hedendaagse mode: sober zwart, met aluminium strips afgewerkt.
De nieuwe Accord wordt geleverd met gloednieuwe viercilinder i-VTEC-motoren: een 2-liter met 155 pk en een maximum koppel van 190 Nm bij 4500 tpm en een 2,4-liter met 190 pk en een maximum koppel van 221 Nm bij 4500 tpm is leverbaar.
De nieuwe Accord wordt begin 2003 bij de Nederlandse dealers verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.