De Alfa Romeo Milano is de tiende auto op dit platform

Het gaat maar door

Alfa Romeo Milano Jeep Avenger Peugeot 2008 Stellantis CMP

De Alfa Romeo Milano maakt de tongen los hier op de site. De compacte en ook als EV verkrijgbare Alfa is de zoveelste auto op basis van het CMP-platform van moederbedrijf Stellantis. Om precies te zijn de tiende, verdeeld over acht verschillende merken, zelfs als we ons tot Europa beperken.

Het Common Modular Platform (CMP, ook EMP1) werd in 2018 geïntroduceerd voor de DS 3, die toen nog DS 3 Crossback heette. De als 'premium' gepuste DS had zo een streepje voor op de een jaar eerder geïntroduceerde Citroën C3 Aircross en Opel Crossland, die (tot op de dag van vandaag) gebruikmaken van het oudere PF1-platform van PSA. Die Franse tak van Stellantis is ook verantwoordelijk voor de CMP-basis, want de samenvoeging van PSA en FCA tot Stellantis vond pas in 2021 plaats. Stellantis maakt er echter goed gebruik van, want sindsdien is er in Italië, Frankrijk en Duitsland in razend tempo gewerkt aan meer modellen op deze basis.

Niet gek, want CMP-auto's zijn compact en daarmee voor Europa erg relevant. Stellantis kiest ervoor om zowel hatchbacks als SUV's te bouwen op deze basis, bij Opel naast elkaar binnen één merk. Dat maakt het des te opmerkelijker dat het bedrijf aan de marketingafdeling van de verschillende merken het vetorecht geeft over of een auto wel of niet een SUV wordt genoemd. Peugeot doet dit bij de 2008 bijvoorbeeld nadrukkelijk wel, terwijl Alfa simpelweg ontkent dat de op de Jeep Avenger gebaseerde Alfa Milano een SUV-achtige is. Wonderlijk, zeker omdat de eveneens nieuwe Lancia Ypsilon duidelijk lager is en daarmee toch echt een andere vorm heeft. Waar de merken het wel over eens zijn, is dat het CMP-platform geschikt is voor zowel benzinegestookte als volledig elektrische aandrijflijnen (e-CMP). Alle auto's in het onderstaande rijtje zijn dus (ook) als EV verkrijgbaar, waarmee Stellantis een uniek grote serie kleine EV's in huis heeft.

Lancia Ypsilon en Opel Corsa

De verse Lancia Ypsilon (onder) deelt zichtbaar meer dan alleen het platform met de Opel Corsa.

Dat is anderzijds ook niet zo gek voor een bedrijf dat doelbewust zóveel merken in huis heeft. Veertien, om precies te zijn, waarvan er met de komst van de Milano acht zijn met een CMP-model. Hoewel, daarbij telt de autobouwer anders dan wij doen. Wij hebben de in het Verenigd Koninkrijk als Vauxhall leverbare Opels bijvoorbeeld niet als aparte merken en modellen gerekend en scharen de net gepresenteerde Abarth 600 voor het gemak onder de vlag van zijn Fiat-broertje. Ook beperken we ons tot Europa. Wie dat niet doet, treft in China nóg twee CMP-auto's aan: de Aeolus Yixuan van Dongfeng, waarmee Stellantis in een joint-venture verbonden is.

Overigens delen de hieronder getoonde auto's vaak veel meer dan alleen een platform en een aandrijflijn. Knoppen, schakelaars en hele interieurdelen komen niet zelden overeen, net als dakpanelen, voorruiten en de voorste zijruiten. Over het creëren van schaalvoordeel hoeven we Stellantis echt niets meer te vertellen.

Alle in Europa leverbare of gepresenteerde modellen op het (e-)CMP-platform van Stellantis

  • DS 3 (voorheen DS 3 Crossback)
  • Opel Corsa
  • Opel Mokka
  • Peugeot 208
  • Peugeot 2008
  • Citroën C4
  • Jeep Avenger
  • Fiat 600
  • Lancia Ypsilon
  • Alfa Romeo Milano

Update: nieuwe naam!

Verrassing: de Alfa Romeo Milano gaat toch geen Alfa Romeo Milano heten, maar Alfa Romeo Junior. Hier lees je er alles over.

PRIVATE LEASE Alfa Romeo Junior

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.