AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
David koopt Goliath: Saab wordt van Koenigsegg
92
Het klinkt als een sprookje: een automerk met een jaarproductie van enkele tientallen auto's koopt een groot automerk. Toch is dat precies wat er nu in Zweden gebeurd is: Koenigsegg heeft een intentieverklaring getekend om Saab van General Motors over te nemen.
Dat melden diverse Zweedse media. Koenigsegg koopt Saab niet helemaal alleen. Naar verluidt krijgt de kleine fabrikant van supersportwagens hulp van een Noors collectief investeerders. Geen van de betrokken partijen was bereikbaar voor commentaar. De afwikkeling van een overname neemt nog enkele maanden in beslag, aldus analisten.
Zoals het er nu naar uitziet, brengt Saab in 2010 meerdere nieuwe modellen op de markt. Allereerst de nieuwe 9-5, maar ook de 9-4X staat op de rol. De 9-5 zou eerst in Duitsland naast de Opel Insignia (waarmee de Saab de techniek deelt) van de band rollen, maar inmiddels is besloten de productie in de thuisbasis in Trollhättan plaats te laten vinden. De 9-4X zal wel gewoon zoals gepland in Mexico naast de Cadillac SRX worden geproduceerd.
Koenisegg is bekend van de CCR, de CCX en de CCX-R. De supercar startte als een brute sportauto met 655 pk en is geëvolueerd tot een monster met 1018 pk. Op de Autosalon van Genève presenteerde Koenigsegg de Quant, een 512 pk sterke auto die loopt op zonne-energie.