AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Daihatsu Sirion met 1.3

  • Autonieuws
13 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Daihatsu heeft een najaars-nieuws-offensief ingezet. De Sirion met potente 1,3-litermotor (102 pk!) is het eerste wapenfeit.

Daihatsu heeft een najaars-nieuws-offensief ingezet. De Sirion met potente 1,3-litermotor (102 pk!) is het eerste wapenfeit. Vanaf volgende week bij de Daihatsu-dealer.

Het was zo'n brave, economische retro-auto, die Sirion. Menig moderne bejaarde was er reuze mee in zijn sas. 'Maar we willen ook jonge en sportieve rijders aantrekken', legt een woordvoerder van Daihatsu Nederland uit. En dus is daar nu de Sirion met 1,3-litermotor bijgekomen. Vier cilinders, vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen en, toe maar, variabele kleppentiming. Dat levert zomaar 102 pk op. Met wat stoere, sportieve accenten buiten op en binnen in de snelste Sirion (198 km/h, 0-100 in 9,6 s) kun je welhaast spreken van een Sirion GTI! Toch claimt de fabriek dezelfde gunstige verbruikscijfers als de zuinige 1.0 (die doet 1 op 17, deze 1.3 moet 1 op 17,5 scoren) en jubelt de importeur de snelste en zuinigste 1,3-literauto aan te bieden voor het minste geld. Daarmee is de koek nog niet op. Er is op de Sirion 1.3 ook een 4-traps automaat verkrijgbaar met... tiptronic aan het stuur. Jazeker, met een knopje voor opschakelen en een voor terugschakelen (aan beide kanten van het stuurwiel zit een setje) kunt u met de automaat ook handmatig op en terugschakelen. 'Biedt niemand in dit segment', kraait Daihatsu en da's helemaal waar. We reden ermee en het systeem werkt goed, de automaat laat zich goed schakelen met de twee knopjes. Jammer alleen dat ze een beetje laag zitten en niet ter hoogte van de 'tien voor twee-' of 'kwart voor drie-stand'. Wie geen zin heeft om te schakelen kan de Sirion automaat gewoon ook rijden als een gewone automaat waarbij je niets hoeft te doen. Leuk. De automaat, altijd met stuurtiptronic, kost f 3.495 extra.

Zowel de automatische als de handgeschakelde Sirion 1.3 is voortdurend vlot. De sportieve accenten binnen en buiten zijn gepast. Over de ruimte op de achterbank (krap voor de beentjes) en de rijpositie (mag het stuurwiel wat hoger?) hebben we nog steeds onze bedenkingen. Nog een plus: de bediening is lekker ongecompliceerd. Nog een min: de rugleuningverstelling maakt te grote stappen.

Als u dit leest testen we de 1.3-Sirion uitgebreid en vergelijken hem met een Daewoo Lanos 1.6. Voor een uitgebreid en definitief oordeel. De Sirion 1.3 16V VTi (stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrische ramen en spiegels, sportstoelen) kost f 27.295, de luxere S (met standaard lichtmetaal, ABS met EBD, side airbags, achterklepspoiler met remlicht) kost f 30.495. Airco ontbreekt en is ook niet als optie te bestellen. (LV)

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Daihatsu

Uitgelicht aanbod

    1.3 SXE 2WD Elektrische ramen LMV N.A.P.

    Daihatsu Terios 1.3 SXE 2WD Elektrische ramen LMV N.A.P.

    • 2002
    • 97.964 km

    € 2.950

    1.0-12V Tokyo

    Daihatsu Cuore 1.0-12V Tokyo

    • 2007
    • 100.088 km

    € 2.350

    1.5 Soul AUTOMAAT | 2e eigenaar | dealer onderhouden | navigatie | airco | schuifbank | privacy glas

    Daihatsu Materia 1.5 Soul AUTOMAAT | 2e eigenaar | dealer onderhouden | navigatie | airco | schuifbank | privacy glas

    • 2011
    • 76.888 km

    € 10.950

Meer Daihatsu occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu specificaties
  • Daihatsu occasions
  • Daihatsu video's
Advies en informatie
  • Daihatsu tests
  • Daihatsu gebruikersreviews
  • Daihatsu index
Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Een Daihatsu Copen? Daar heeft Ghisbert van Ginhoven, die sinds jaar en dag de rollenbank bedient,...

Lees meer
Daihatsu Sirion 2 1.3 16V - 2007 - 341.870 km - Klokje Rond

Daihatsu Sirion 2 1.3 16V - 2007 - 341.870 km - Klokje Rond

110

Je kunt geen autofolder openslaan of er wordt wel beweerd dat een model past bij een ‘actieve...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Perodua Ativa: meer dan een wisseltruc

    Perodua Ativa: meer dan een wisseltruc

    9
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    10
    • 1 februari 2021
  • Autonieuws
    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    25
    • 28 december 2020
  • Review
    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    9
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje De Tomaso

    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje...

    9
    • 13 december 2020
  • Review
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Perodua Ativa: meer dan een wisseltruc

    Perodua Ativa: meer dan een wisseltruc

    9
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    Facelift voor Daihatsu's grootste sedan

    10
    • 1 februari 2021
  • Autonieuws
    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    25
    • 28 december 2020
  • Review
    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    9
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje De Tomaso

    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje...

    9
    • 13 december 2020
  • Review
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep