Daihatsu Sirion met 1.3
Daihatsu heeft een najaars-nieuws-offensief ingezet. De Sirion met potente 1,3-litermotor (102 pk!) is het eerste wapenfeit. Vanaf volgende week bij de Daihatsu-dealer.
Het was zo'n brave, economische retro-auto, die Sirion. Menig moderne bejaarde was er reuze mee in zijn sas. 'Maar we willen ook jonge en sportieve rijders aantrekken', legt een woordvoerder van Daihatsu Nederland uit. En dus is daar nu de Sirion met 1,3-litermotor bijgekomen. Vier cilinders, vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen en, toe maar, variabele kleppentiming. Dat levert zomaar 102 pk op. Met wat stoere, sportieve accenten buiten op en binnen in de snelste Sirion (198 km/h, 0-100 in 9,6 s) kun je welhaast spreken van een Sirion GTI! Toch claimt de fabriek dezelfde gunstige verbruikscijfers als de zuinige 1.0 (die doet 1 op 17, deze 1.3 moet 1 op 17,5 scoren) en jubelt de importeur de snelste en zuinigste 1,3-literauto aan te bieden voor het minste geld. Daarmee is de koek nog niet op. Er is op de Sirion 1.3 ook een 4-traps automaat verkrijgbaar met... tiptronic aan het stuur. Jazeker, met een knopje voor opschakelen en een voor terugschakelen (aan beide kanten van het stuurwiel zit een setje) kunt u met de automaat ook handmatig op en terugschakelen. 'Biedt niemand in dit segment', kraait Daihatsu en da's helemaal waar. We reden ermee en het systeem werkt goed, de automaat laat zich goed schakelen met de twee knopjes. Jammer alleen dat ze een beetje laag zitten en niet ter hoogte van de 'tien voor twee-' of 'kwart voor drie-stand'. Wie geen zin heeft om te schakelen kan de Sirion automaat gewoon ook rijden als een gewone automaat waarbij je niets hoeft te doen. Leuk. De automaat, altijd met stuurtiptronic, kost f 3.495 extra.
Zowel de automatische als de handgeschakelde Sirion 1.3 is voortdurend vlot. De sportieve accenten binnen en buiten zijn gepast. Over de ruimte op de achterbank (krap voor de beentjes) en de rijpositie (mag het stuurwiel wat hoger?) hebben we nog steeds onze bedenkingen. Nog een plus: de bediening is lekker ongecompliceerd. Nog een min: de rugleuningverstelling maakt te grote stappen.
Als u dit leest testen we de 1.3-Sirion uitgebreid en vergelijken hem met een Daewoo Lanos 1.6. Voor een uitgebreid en definitief oordeel. De Sirion 1.3 16V VTi (stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrische ramen en spiegels, sportstoelen) kost f 27.295, de luxere S (met standaard lichtmetaal, ABS met EBD, side airbags, achterklepspoiler met remlicht) kost f 30.495. Airco ontbreekt en is ook niet als optie te bestellen. (LV)