Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Daihatsu Sirion met 1.3

Daihatsu Sirion met 1.3
  • Nieuws
13 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Daihatsu heeft een najaars-nieuws-offensief ingezet. De Sirion met potente 1,3-litermotor (102 pk!) is het eerste wapenfeit.

Daihatsu heeft een najaars-nieuws-offensief ingezet. De Sirion met potente 1,3-litermotor (102 pk!) is het eerste wapenfeit. Vanaf volgende week bij de Daihatsu-dealer.

Het was zo'n brave, economische retro-auto, die Sirion. Menig moderne bejaarde was er reuze mee in zijn sas. 'Maar we willen ook jonge en sportieve rijders aantrekken', legt een woordvoerder van Daihatsu Nederland uit. En dus is daar nu de Sirion met 1,3-litermotor bijgekomen. Vier cilinders, vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen en, toe maar, variabele kleppentiming. Dat levert zomaar 102 pk op. Met wat stoere, sportieve accenten buiten op en binnen in de snelste Sirion (198 km/h, 0-100 in 9,6 s) kun je welhaast spreken van een Sirion GTI! Toch claimt de fabriek dezelfde gunstige verbruikscijfers als de zuinige 1.0 (die doet 1 op 17, deze 1.3 moet 1 op 17,5 scoren) en jubelt de importeur de snelste en zuinigste 1,3-literauto aan te bieden voor het minste geld. Daarmee is de koek nog niet op. Er is op de Sirion 1.3 ook een 4-traps automaat verkrijgbaar met... tiptronic aan het stuur. Jazeker, met een knopje voor opschakelen en een voor terugschakelen (aan beide kanten van het stuurwiel zit een setje) kunt u met de automaat ook handmatig op en terugschakelen. 'Biedt niemand in dit segment', kraait Daihatsu en da's helemaal waar. We reden ermee en het systeem werkt goed, de automaat laat zich goed schakelen met de twee knopjes. Jammer alleen dat ze een beetje laag zitten en niet ter hoogte van de 'tien voor twee-' of 'kwart voor drie-stand'. Wie geen zin heeft om te schakelen kan de Sirion automaat gewoon ook rijden als een gewone automaat waarbij je niets hoeft te doen. Leuk. De automaat, altijd met stuurtiptronic, kost f 3.495 extra.

Zowel de automatische als de handgeschakelde Sirion 1.3 is voortdurend vlot. De sportieve accenten binnen en buiten zijn gepast. Over de ruimte op de achterbank (krap voor de beentjes) en de rijpositie (mag het stuurwiel wat hoger?) hebben we nog steeds onze bedenkingen. Nog een plus: de bediening is lekker ongecompliceerd. Nog een min: de rugleuningverstelling maakt te grote stappen.

Als u dit leest testen we de 1.3-Sirion uitgebreid en vergelijken hem met een Daewoo Lanos 1.6. Voor een uitgebreid en definitief oordeel. De Sirion 1.3 16V VTi (stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrische ramen en spiegels, sportstoelen) kost f 27.295, de luxere S (met standaard lichtmetaal, ABS met EBD, side airbags, achterklepspoiler met remlicht) kost f 30.495. Airco ontbreekt en is ook niet als optie te bestellen. (LV)

Daihatsu

Uitgelicht aanbod

    Daihatsu Terios 1.5-16v Adventure 4 X 4

    Daihatsu Terios 1.5-16v Adventure 4 X 4

    • 2008
    • 159.919 km

    € 6.950

    Daihatsu Terios 1.3 SXE

    Daihatsu Terios 1.3 SXE

    • 2000
    • 81.464 km

    € 3.750

    Daihatsu Cuore 1.0 Premium

    Daihatsu Cuore 1.0 Premium

    • 2008
    • 201.182 km

    € 1.499

Meer Daihatsu occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu specificaties
  • Daihatsu occasions
  • Daihatsu video's
Advies en informatie
  • Daihatsu tests
  • Daihatsu gebruikersreviews
  • Daihatsu index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021
  • Nieuws
    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo Auto Salon

    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo...

    14
    • 24 december 2021
  • Nieuws
    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    30
    • 11 november 2021
  • Nieuws
    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    176
    • 1 november 2021
  • Nieuws
    De onbekende rallymonsters van Group B - De Vluchtstrook

    De onbekende rallymonsters van Group B...

    24
    • 26 september 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021
  • Nieuws
    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo Auto Salon

    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo...

    14
    • 24 december 2021
  • Nieuws
    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    Weer een nieuwe MPV van Toyota

    30
    • 11 november 2021
  • Nieuws
    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    Toyota introduceert nieuw hybridesysteem

    176
    • 1 november 2021
  • Nieuws
    De onbekende rallymonsters van Group B - De Vluchtstrook

    De onbekende rallymonsters van Group B...

    24
    • 26 september 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden