Curieuze Configuratie: Volvo S90

Extra wit, maar zonder LED

Curieuze Configuratie: Volvo S90
Curieuze Configuratie: Volvo S90Curieuze Configuratie: Volvo S90Curieuze Configuratie: Volvo S90Curieuze Configuratie: Volvo S90Curieuze Configuratie: Volvo S90Curieuze Configuratie: Volvo S90Curieuze Configuratie: Volvo S90
Wie een nieuwe auto bestelt doet er goed aan goed na te denken over het uitrustingsniveau. Een niveautje hoger kiezen is vaak voordeliger dan een 'kaal' exemplaar aankleden met losse opties, maar die laatste mogelijkheid geeft je dan wel weer de kans om bepaalde items achterwege te laten.

Basisprijs Volvo S90: 42.995
Onze configuratie: 68.658

Daarom gaan we deze keer voor het simpelste uitrustingsniveau van de Volvo S90: de Kinetic. Verwacht geen raamslingers en wieldoppen, maar écht lekkere zaken als lederen bekleding blijft bij deze uitvoering in principe achterwege. Op technisch vlak verwennen we onszelf wel en gaan we voor de potente D4-dieselmotor in combinatie met de geartronic-automaat.

De auto die er dan staat is met 48.495 euro een stuk goedkoper dan de 59.495 kostende Inscription-topuitvoering met dezelfde aandrijflijn, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet. Om onze 'kale' Zweedse sedan op een bijzondere manier voor de dag te laten komen gaan we om te beginnen voor Inscription-lak 'Crystal White Pearl', waarmee we 1.650 euro achterop raken. Gigantische 5-spaaks wielen maken 'm wat ordinair voor een Volvo, maar maken deze grote sedan wel erg stoer. Om dat te onderstrepen gaan we voor de 'diffuser' met enormes stortkokers aan weerszijden (750 euro) en het overige spoilerwerk van de 'Exterior Stylingkit' (1.195).

Omdat een donker interieur veel te voor de hand liggend is bij een lichte buitenkant maken we ook de binnenkant wit, al heet de kleur in Zweden 'Blond'. De fraaie, maar wat besmettelijke bekleding kost 2.180 euro en laat zich mooi combineren met het deels witte stuurwiel.

Parkeersensoren zijn tegenwoordig zelfs op een Celerio geen heel opmerkelijke zaak, maar gaan aan de neus van deze witte reus voorbij. Ook de achteruitrijcamera blijft onaangevinkt, dus degene die dit bakbeest straks in een krap parkeervak kwijt wil zal volledig op z'n eigen kwaliteiten moeten vertrouwen.

Het uitgespaarde geld (en een beetje meer) slaan we stuk op zaken als het meest uitgebreide navigatiesysteem, automatisch dimmende en elektrisch inklapbare spiegels, verwarmbare zetels rondom en een standkachel. Om meteen duidelijk te maken dat dit volgehangen slagschip toch écht een Kinetic is houden we de koplampen standaard, wat betekent dat 'ouderwetse' halogeenkijkers ons pad verlichten. Geen kenmerkende 'Thor'-dagrijlampen voor deze sedan dus, maar gewoon traditionele lampjes die je zowaar zélf zou moeten kunnen vervangen. Daar zijn we trots op, dus verdwijnen de koplampsproeiers van 325 euro wél in het mandje. Zou dit de duurste auto zonder LED of xenon zijn?

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.