Commotie rondom elandtest met Jeep Grand Cherokee
Tijdens de elandtest worden de gedragingen van een auto beoordeeld tijdens een plotselinge uitwijkmanoeuvre (foto 2). Het Zweedse blad Teknikens Värld, dat sinds 1970 duizenden elandtests uitvoerde, constateerde onlangs dat de Jeep Grand Cherokee bijna kantelde tijdens de test. Volgens Jeep omdat de auto te zwaar beladen was. De Zweden ontkennen dit. Zij schrijven in een verklaring dat de auto was beladen met het maximale gewicht zoals dat op het Zweedse kentekenbewijs staat, oftewel het gewicht dat Jeep zelf heeft doorgegeven. Het gaat hierbij om bestuurder, vier passagiers en bagage in de vorm van zandzakken in de laadbak. De wielen waren voorzien van af-fabriek banden (Continental Cross Contact 265/50R20) en op de door de fabriek geadviseerde spanning gezet. Tijdens de uitwijkproef stonden alle veiligheidssystemen aan. Bekijk hier de video.
De proef is zeven keer uitgevoerd, waarbij de Grand Cherokee na het insturen kortstondig op twee wielen reed of de banden loskwamen van het wiel, waarna het wiel het asfalt raakte. Met dit probleem, waarbij de auto kan gaan 'happen' en in het ergste geval omslaan, had de Skoda Superb in 2010 ook te maken. Skoda heeft daarna aanpassingen gedaan aan de voorgeschreven bandenspanning en maximale laadcapaciteit.
Tijdens de test met de Grand Cherokee heeft het ESP volgens de testers niet of nauwelijks gewerkt. De Grand Cherokee van de vorige generatie kende geen problemen tijdens de elandtest, al wijst Teknikens Värld er wel op 'dat het systeem niet tot de beste op de markt behoort'.
Jeep reageert in een persbericht als volgt op de resultaten: "Chrysler-engineers hebben verschillende keren geprobeerd om een juist beladen Grand Cherokee op twee wielen te krijgen, zonder resultaat. Samen met het tijdschrift is de test daarna geëvalueerd en hebben drie auto's elf proeven gedaan op het door het tijdschrift uitgezette parcours. Geen enkele keer reageerde de auto zoals bij de oorspronkelijke test. Dat resultaat is een gevolg geweest van het overschrijden van het maximale laadgewicht van de Grand Cherokee. Dat staat duidelijk omschreven op de auto en in het instructieboekje. Bovendien is deze extreme manoeuvre (de elandproef, red.) niet erkend door een regulerende instelling noch wordt het gebruikt om een veiligheidsbeoordeling te behalen. De Chrysler Group neemt twijfels rondom veiligheid zeer serieus en onze engineers onderzoeken de gebeurtenissen om de bevindingen van het tijdschrift beter te begrijpen." Hierna wordt door Jeep nog gewezen op de hoge score die de Grand Cherokee behaalde als 'Top safety pick' door de US Insurance Institute for Highway Safety, een soort EuroNCAP.
"Een sensatieverhaal", noemt een woordvoerder van Fiat Group Automobiles Netherlands, waar Jeep onder valt, het voorval. "Het is onzin want navraag en onderzoek wijst uit dat de Jeep Grand Cherokee in kwestie overbeladen was. Chrysler Group engineers hebben liefst 11 pogingen gedaan met drie Jeeps Grand Cherokee, maar dan normaal beladen op een door het magazine samengesteld parcours. Niks aan de hand. Een storm in een glas water."
De elandtest is in Zweden een bekend fenomeen. Het kreeg in 1997 wereldwijde bekendheid toen de destijds nieuwe Mercedes A-klasse op z'n kant ging tijdens deze uitwijkproef en Mercedes min of meer gedwongen werd standaard ESP te monteren om dit - en verdere imagoschade - in de toekomst te voorkomen. In 2007 ging Toyota nat met de Hilux en Skoda scoorde in 2010 zoals eerder gezegd slecht met de Superb.