Citroën: ‘Model boven C5 Aircross is mogelijk'
Interview met Vincent Cobée
Binnen PSA heeft de 51-jarige Vincent Cobée de touwtjes in handen bij Citroën als merk. AutoWeek sprak met de Fransman over de toekomst van Citroën en kwam tot verschillende conclusies.
Het gesprek begint over de komende fusie tussen moederbedrijf PSA en het Italiaanse FCA. Hoe weet Citroën zich in deze grote familie alsnog te onderscheiden? “Het begrip ‘merk’ gaat steeds meer over de ervaring van mensen en minder over de feitelijke hardware van de auto. Hierdoor kunnen diverse merken dezelfde technologie gebruiken, maar passen ze die allemaal anders toe.”
Citroën werkt volgens Cobée met drie waarden als basis: innovatie, comfort en toegankelijkheid. Vooral met de 'ouderwets Franse' comfort tracht Citroën kopers naar de dealers te trekken. De brandmanager legt uit dat het echter niet ondenkbaar is dat de andere merken uit de groep in een later stadium gebruik zullen maken van Citroëns nieuwe paradepaardje, de progressieve hydraulic cushions uit bijvoorbeeld de C5 Aircross. “Je ziet vaak dat wanneer zo’n techniek verder is ontwikkeld die ook kan worden gebruikt door andere merken. Dat is nu echter nog niet aan de orde.”
Ook belicht Cobée het gamma van Citroën. Met DS als luxe-divisie zit er zeker geen opvolger van de Citroën C6 in het vat? “We innoveren in iedere richting. Op dit moment is de C5 Aircross ons vlaggenschip, maar er is geen reden om te denken dat dat altijd zo moet blijven. Het is mogelijk dat er in de komende jaren een model boven de C5 Aircross komt.”
Met de DS 9 in het achterhoofd, de luxere versie van de Peugeot 508, zou het een logische stap zijn dat Citroën ook met een dergelijke auto komt. In de wandelgangen wordt ondertussen ook druk gespeculeerd over een nieuwe C5. Of dit alles samen over dezelfde auto gaat, blijft vooralsnog de grote vraag.
Het hele interview met Vincent Borée stond in AutoWeek 13. Die editie is hier na te bestellen.