AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën komt met stoere C3

Citroen C3 X-TR
Citroën komt in Genève met de productieversie van een stoere variant van de C3, de X-TR. De robuuste Citroën zal vanaf april in Nederland leverbaar zijn.

Citroën komt in Genève met de productieversie van een stoere variant van de C3, de X-TR. De robuuste Citroën zal vanaf april in Nederland leverbaar zijn.

Vorig jaar april lanceerde Citroën op de autotentoonstelling in Barcelona een concept car van een SUV die gebouwd was op de bodemplaat van de C3. Nu is de productieversie van SUV klaar en zal hij in Genève worden onthuld. De Citroën C3 X-TR is bedoeld voor dagelijks gebruik, zowel in de stad als daarbuiten, maar ook op onverharde wegen. Met zijn grote zwart zwarte kunststof bumper en wielkastverbreders ziet de nieuwe versie van de C3 er degelijk uit. Het profiel loopt helemaal door tot en met de achterbumper, zodat de carrosserie rondom beschermd wordt. De bumpers zijn niet gespoten zodat ze niet zo gauw beschadigd worden bij het parkeren en ook tegen steenslag kunnen.
De dakrails zijn niet alleen een stylingdetail, maar uiteraard ook geschikt als echte dragers. De lichtgekleurde middendelen van elke rail kunnen worden uitgenomen en met een speciale sleutel in een paar minuten dwars worden geplaatst, waardoor een daklast van maximaal 60 kg kan worden gedragen. Standaard staat de X-TR op banden in de maat 185/60 R15.
Binnenin verschilt deze X-TR niet veel van de 'gewone' C3, maar hij wordt standaard wel uitgerust met het Moduboard en het 'Pack Enfant'. Met het Moduboard kan een vlakke laadvloer worden gecreëerd vanaf de rugleuningen van de voorstoelen tot achteraan. De kunststof plaat dekt daarbij het bergvak in de vloer van de bagageruimte af. Op die manier kan de bagageruimte van 279 liter worden 'opgerekt' tot 1155 liter. Als het Moduboard niet wordt gebruikt, kan het worden opgeborgen tegen de achterbankleuningen.
Het 'Pack Enfant' bestaat uit een kinderslot op de achterportieren, een tweede binnenspiegel, vliegtuigtafeltjes met pennenvakje, bekerhouder en ophanghaakjes aan de achterkant van de rugleuningen van de voorstoelen en een 12V-aansluiting.
Verder heeft de X-TR programmeerbaar signaal voor het overschrijden van de snelheid, cruise control, automatische verlichting en automatisch inschakelende ruitenwissers.
Omdat de nieuwe versie van de C3 vooral is ontwikkeld voor recreatief gebruik, gaat Citroën hem leveren met sterke motoren. Zo is ere en nieuwe 1.4 16v met 90 pk en een maximum koppel van 133 Nm bij 3250 tpm (90 % daarvan is al beschikbaar vanaf 1800 tpm). Ook de 1.6i 16 met 110 pk en een maximum Koppel van 147 Nm bij 4000 tpm is beschikbaar voor de X-TR.
Standaard is verder ABS, EBD en remassistent. ESP en antislipregeling zullen als optie leverbaar zijn. Voor- zij en gordijnairbags ontbreken evenmin, terwijl drie driepuntsgordels en drie hoofdsteunen achterin eveneens tot de standaarduitrusting behoren. De C3 X-TR is vanaf begin april leverbaar, maar prijzen zijn nog niet bekend.

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren