Citroën C5 Aircross ook als mild-hybride

Meer vermogen en zuiniger

Citroen C5 Aircross
Citroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross

Citroën introduceert een nieuwe geëlektrificeerde motor in de C5 Aircross, maar verwacht niet dat de grootste hoogpotige Citroën een elektrische of nieuwe plug-in hybride aandrijflijn krijgt. Wél is de Fransman er straks met een mild-hybride aandrijflijn.

Citroën levert de C5 Aircross in Nederland met twee plug-in hybride aandrijflijnen. Er is een variant die 180 pk op de been brengt en een stekkervariant die het tot 225 pk schopt. Andere geëlektrificeerde aandrijflijnen zijn niet in de SUV leverbaar. Althans, nog niet. Citroën introduceert immers een nieuwe mild-hybride aandrijflijn in de C5 Aircross.

De nieuweling heet voluit Citroën C5 Aircross Hybrid 136 en heeft een 136 pk en 230 Nm sterke 1.2 PureTech driecilinder benzinemotor aan boord. Wat de C5 Aircross tot een mild-hybride maakt? Hij heeft een 48v 432-Wh accu én een nieuwe zestraps automaat met dubbele koppeling én met geïntegreerde elektromotor. De transmissie luistert naar de naam ë-DCS6 en heeft een 28 pk en 55 Nm sterke elektromotor in zich.

Zo'n 40 procent van de onderdelen van de 136 pk sterke 1.2 PureTech is nieuw ten opzichte van de bekende 130 pk sterke variant. Dankzij de elektromotor kan de C5 Aircross bij lage belasting ook volledig elektrisch rijden. Volgens Citroën is de mild-hybride 1.2 zo'n 15 procent zuiniger dan de 130 pk sterke conventionele 1.2 PureTech met achttraps automaat. De Citroën C5 Aircross Hybrid 136 komt internationaal op de markt in de bekende uitvoeringen Feel, Feel Pack, Shine en Shine Pack.

De Citroën C5 Aircross Hybrid 136 komt ook naar Nederland, zo bevestigt de Nederlandse importeur aan AutoWeek. Meer informatie daarover volgt spoedig.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.