AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Chiquer broertje elektrische Dacia Spring

Dongfeng Nano Box

Dongfeng Nano Box
Dongfeng Nano Box
Dongfeng Nano Box
Dongfeng Nano Box
Dongfeng Nano Box
Dongfeng Nano Box
Dongfeng Nano Box

De elektrische Dacia Sping bestaat elders in de wereld in talloze andere varianten. Daar komt er nu weer eentje bij. Maak kennis met de Nano Box van Dongfeng, die je kunt zien als het chiquer uitgevoerde broertje van de Dacia Spring.

Het modellenaanbod van autofabrikanten verschilt van markt tot markt en meer dan eens is het ene model het andere niet, hoewel ze hun modelnaam misschien wel delen. Vandaag hebben we de Dongfeng Nano Box voor je in de aanbieding, een zoveelste versie van de auto die je in Nederland kent als de elektrische Dacia Spring, al gooit Dongfeng het met de Nano Box over een andere boeg.

De Dacia Spring werd in oktober 2020 voor de Europese markt voorgesteld. Met een aanvankelijke vanafprijs van €17.890 - die inmiddels bijna op 21 mille ligt - is de Spring de goedkoopste échte elektrische auto van Nederland. Dat heeft Dacia voor elkaar gekregen door de Spring te baseren op een model dat in feite niet voor de Europese markt is bedoeld. De Spring is namelijk een voor de Europese markt aangepaste en volledig elektrische versie van de Renault Kwid, een kleine ietwat cross-overachtige hatchback die in 2015 in India debuteerde. De Spring is bij lange na niet de enige elektrische variant van die Kwid en aan de reeks elektrische Kwid-achtigen is nu een nieuw model toegevoegd: de Dongfeng Nano Box.

Dongfeng Nano Box

Interieur Dongfeng Nano Box

Net als de Spring heeft de Nano Box een front met over twee lagen uitgesmeerde verlichting. De lichtunits zijn logischerwijs nagenoeg identiek, al is de rest van het front wel anders ingevuld. doet de Nano Box alsof hij een grille tussen de koplampen heeft en geeft Dongfeng de auto onder meer bumpers met chroomkleurige accenten en zilverkleurige inzetstukken rond de daadwerkelijke koplampen. Het deel dat op de portieren van de Spring in het zwart is uitgevoerd, is op de Nano Box meegespoten. Het interieur van de Dongfeng Nano Box oogt aanmerkelijk frisser dan dat van zijn Dacia-broertje. Het op traditionele wijze overkapte instrumentarium van de Spring maakt plaats voor een los geplaatst 7-inch digitale klokkenwinkel. Daarnaast heeft de Nano Box geen klein in de middenconsole geïntegreerd infotainmentscherm, maar een aanzienlijk groter 10 inch metend exemplaar dat min of meer los uit het dashboard steekt. Eronder vinden we afwijkende, dunne ventilatieroosters en een kunststof deel dat de in de hoger gelegen middentunnel gehuisveste draaiknop om de rijrichting te kiezen optisch bij de rest van het dashboard betrekt.

Dacia Spring, Sandero, Duster en Jogger

Interieur gefacelifte Dacia Spring

Zoals gezegd is de Nano Box bepaald niet de enige elektrische auto die in feite een Renault Kwid is. Sinds 2019 produceert New Energy Automotive - een samenwerkingsverband tussen Dongfeng, Renault en Nissan - de elektrische Renault City K-ZE. Renault verkoopt de Spring in Brazilië als Kwid E-Tech Electric en in China levert Dongfengs Fengshen-divisie de elektrische Aeolus EX1. Dongfengs Fengxing-afdeling verkoopt een andere variant onder de naam T1. Dan is er nog de E1 van Dongfengs Fenguang en ook Venucia, een samenwerking tussen Nissan en Dongfeng, heeft in de vorm van de e30 een elektrische Renault Kwid in het gamma. Die e30 was voor zijn laatste generatiewissel overigens een Nissan Leaf.

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren
Sub-reacties inklappen
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 3
Geen gemiste kans nogal logisch. Al eens de loonheffingen vergeleken tussen Europa en China. Europa kan door het stelsel nooit zo goedkoop produceren.
s velthuis
s velthuis
  • 5
Da's niet zo moeilijk natuurlijk. Als je maar genoeg Oeigoeren over de kling jaagt, kun je veel spullen goedkoop op de markt mikken. Tot en met je pastasaus aan toe. In ww2 kon Duitsland ook veel goedkoper produceren dan nu. En hetzelfde geldt voor de plantages in de 18e eeuw en de bouw ten tijde van de klassieke Oudheid. Da's toch het voordeel van slavernij en uitbuiting...
Fredric
Fredric
  • 1
Precies, als iets heel erg goedkoop is betekent het dat iemand anders wordt uitgebuit.
HarrieD
HarrieD
  • 0
Zou het niet iets genuanceerder liggen? Het verschil tussen een vrije markteconomie (wij en omstreken) en staatseconomie (China).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waar de Wuling Mini EV de Nissan Sylphy heeft afgelost als China’s #1, met een volume van 30.000 per maand, verkopen de Spring klonen ….. nul.
.
Zonde, wat de E-Kwid had veel potentie. Maar het Kwid/Spring concept is 7 jaar oud. Mensen laten zich niet bedonderen met nul range en nul sterren qua veiligheid.
.
Nou vooruit, vervang alle nullen door 1.
LPG Powered
LPG Powered
  • 1
Met een prijs van 66000 tot 72000 CNY, oftewel circa 9800 tot 10600 euro. Nu is het mij onduidelijk of dat inclusief of exclusief belasting is, maar indien het exclusief belasting is, is het nog altijd een flink verschil met de vanafprijs van 16433,88 (excl. belasting) voor de Dacia Spring in Nederland. Ruim 65% verschil...
LPG Powered
LPG Powered
  • 0
Transportkosten betaal je nog eens los via de rijklaarmaakkosten ?
Naast de 10% invoerrechten voor voertuigen buiten de EU, zie ik vooral veel winstmarge voor de importeur
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 0
En de vraag is of de auto’s verder helemaal gelijk aan elkaar zijn. Misschien zit de Dacia versie toch iets anders in elkaar met andere (duurdere) componenten oid.
ak2
ak2
  • 1
Deze Dongfeng vind ik geslaagd, de auto zal denk ik niet naar Nederland komen. Als die wel komt dan zal het een flinke concurent zijn van de Dacia Spring, en Renault Twingo.
Ken Tekens
Ken Tekens
  • 0
De Nano Box van Dongfeng ziet er met name aan de binnenkant een stuk beter uit dan de Dacia Spring. Kunnen ze deze dit model niet inwisselen bij Dacia?
Bartig
Bartig
  • 0
Interieur is echt een grote sprong voorwaarts. Door die liggende witte balken, is het een stuk minder verticaal en lomp hoog.
Fhui
Fhui
  • 1
Het interieur oogt inderdaad beter, maar de gemiddeld langere Europeaan kan zijn knieen amper kwijt in dit DF interieur. De Spring is in de basis een heel klein karretje waarvan de voorstoelen ouderwets dicht bij elkaar staan. Door de middenconsole pas boven kniehoogte te laten beginnen heeft Dacia er het beste van gemaakt.
Cor Vet
Cor Vet
  • 4
Hé wat leuk, een artikel over een Chinees automerk. Ik pak even de bingokaart erbij:
[] Koop Europees!
[] Ik wil geen Chinese auto!
[] Chinese troep
[] Als je kinderen je lief zijn, koop je geen Chinese auto
[] Gemaakt door Oeigoeren in een strafkamp
U kunt uw volle kaart inwisselen voor een Europees product bij de locale Action.
PS. Deze actie is niet geldig op alle andere non-Europese automerken of automerken die gebruik maken van non-Europese onderdelen c.q. grondstoffen zoals, maar niet gelimiteerd tot VAG, Renault en BMW.
Gait
Gait
  • 1
Leuk! Ik kies voor de vijfde optie.
Met een kanttekening: gemaakt door Chinezen. Waarvan hun (r)overheid Oeigoeren "opvoeden" in een strafkampen...........?
Hé wat leuk, een artikel over een Chinees automerk. Ik pak even de bingokaart erbij:
[] Koop Europees!
[] Ik wil geen Chinese auto!
[] Chinese troep
[] Als je kinderen je lief zijn, koop je geen Chinese auto
[] Gemaakt door Oeigoeren in een strafkamp
U kunt uw volle kaart inwisselen voor een Europees product bij de locale Action.
PS. Deze actie is niet geldig op alle andere non-Europese automerken of automerken die gebruik maken van non-Europese onderdelen c.q. grondstoffen zoals, maar niet gelimiteerd tot VAG, Renault en BMW.

en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
BRR vreselijk en dan moet je je afvragen wie zoiets met een 50-80 dkm over 4-7 jaar nog ooit van je koopt.. gewoon in 5 jaar lineair afschrijven. Naar nul..
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 1
De goedkoopste echte BEV in Nederland is nog steeds de Renault Twizy. Volgens de RDW is dit een auto, dus is het een auto.
automoped
automoped
  • 0
Oef Met zo een middentunnel lijkt het me wel erg krap voor je benen? Niks mis met de auto maar ja... de prijs is hopelijk goedkoper dan de Spring. circa €22.600 voor een A klasse budget auto is naar mijn mening veel te veel geld voor wat je krijgt.
KIJK007
KIJK007
  • 0
Volgens mij hebben ze een foutje gemaakt die grote gaten aan de voorkant zitten bij andere auto's aan de achterkant om de uitlaat heen ?
Highwayknight0481
Highwayknight0481
  • 0
Een acceleratie van 0 naar 100, waar je geen stopwatch, maar een scheurkalender voor nodig hebt. Binnenruimte houdt niet over. Materiaalkeuze is beneden peil. Een rijvereniging van 125 tot 150 km, zodat ik bijna iedere dag aan een publieke laadpaal hang. En dat moet de EV zijn, waar de consument met een kleine portemonnee zich in moet verplaatsen? Sorry, maar van z'n lang-zal-ze-leven niet!