China naar WTO om hoge importtarieven op Chinese elektrische auto's

'Maatregel gaat in tegen WTO-regels'

Xpeng M03

China heeft bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een zaak aangespannen tegen de hogere importtarieven die de Europese Unie heeft ingesteld voor in China gebouwde elektrische auto's.

 

 

Sinds juli gelden voor in China gebouwde elektrische auto's hogere importtarieven in de Europese Unie. De Chinese autoriteiten sputterden al kort na de aankondiging van de maatregel. Volgens de Europese Commissie concurreren Chinese fabrikanten van elektrische auto's door financiële steun van de Chinese overheid in Europa op oneerlijke wijze met fabrikanten van niet in China gebouwde EV's. Het Chinese Ministerie van Handel zegt nu dat het een zaak heeft aangespannen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

Volgens China ontbreekt het de EU aan 'een feitelijke en juridische basis' voor de maatregel. Bovendien schenden de hogere importheffingen volgens China 'op ernstige wijze de WTO-regels.' Ook is het ministerie van mening dat de door de EU ingestelde importheffingen op in China geproduceerde elektrische auto's 'de mondiale samenwerking op het gebied van klimaatverandering ondermijnt.'

Beijing dringt er naar eigen zeggen bij de Europese Unie op aan om '[...] haar verkeerde praktijken onmiddellijk te corrigeren' ten einde de 'handelssamenwerking tussen China en de EU' in stand te houden.

De hogere importheffingen voor in China gebouwde elektrische auto's kunnen oplopen tot 38 procent. Diverse Chinese autofabrikanten flirten al met het idee om in Europa een of meerde productiefaciliteiten te bouwen om de heffingen te kunnen ontlopen.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.