Chevrolet sloopt knoppenmuur uit vernieuwde Corvette
Luisteren naar commentaar
De huidige Chevrolet Corvette is bijna zes jaar oud en dus zou je verwachten dat het tijd is voor een facelift. Dat is het volgens Chevrolet nog niet, maar het voert wél een reeks aanpassingen op het model door.
De huidige generatie Chevrolet Corvette (C8) zorgde bij zijn introductie voor wat controverse onder de hardcore Corvette-fans. De Corvette had de motor voortaan niet meer voorin liggen, maar achter de voorstoelen. Waar ook niet iedereen over te spreken was, was de vanaf de middenarmsteun richting het dashboard oplopende 'muur' in het interieur. De Corvette-rijder beklaagde zich niet zozeer over het feit dat de bijrijder en bestuurder daardoor van elkaar gescheiden werden, maar juist over de in de rug van die muur ondergebrachte reeks knoppen (foto's 9 en 10). Chevrolet bewijst gevoelig voor kritiek te zijn en heeft de 'knoppenmuur' nu vakkundig uit de Corvette gesloopt.
Chevrolet Corvette: voorheen mét deze knopenmuur.
De knopjesgevel is verdwenen, maar op de plaats waar die stond treffen we nog wel een in dezelfde hoek oplopende verstevigingsbalk. Een deel van de knoppen die er zaten – met name die betrekking hebben op de klimaatregeling – zijn verplaatst naar een nieuw horizontaal knoppeneilandje onder de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem die onder het infotainmentscherm zitten. De knoppen voor de stoelverwarming zijn verdwenen en keren in virtuele vorm terug in het infotainmentscherm.
Chevrolet Corvette: nu zónder knopjesmuur.
Ook nieuw: in de middentunnel zitten voortaan twee bekerhouders op de plek waar voorheen een opbergvak zat, de draaiknop en het bijbehorende handsteuntje om de rijmodus mee te selecteren verhuist samen met de knoppen voor het kiezen van de rijhoogte aan de voorzijde en de knop voor de camera naar een plekje dichter bij de bestuurder in de middentunnel. De daardoor vrijgekomen ruimte wordt nu opgevuld door een inductielader.
Meer nieuws heeft betrekking op de displays achter het stuurwiel. Het infotainmentscherm is voortaan 12,7 inch groot en moet het zonder fysieke Home-toets doen, het instrumentarium is 'minder dik' verpakt en overkapt en is gegroeid naar een diagonaal van 14 inch. Nieuw is het 6,6 inch grote display ter linkerzijde van het infotainmentscherm. Op dat nieuwe scherm is informatie te lezen over zaken als de G-krachten die momenteel op de auto van toepassing zijn. Google Android en Apple CarPlay zijn voortaan van de partij.
Kleiner nieuws: er zijn nieuwe kleuren en materialen bedacht om het interieur mee uit te rusten en af te werken. Zo is het nu onder meer mogelijk om de bestuurdersstoel in het rood en de bijrijdersstoel in het zwart uit te voeren.
Corvette C8: meervoudig bijzonder
De Corvette C8 deed heel wat dingen in Corvette-land voor het eerst. Niet alleen was het de eerste Chevrolet Corvette met middenmotor. Zo was het de eerste generatie Corvette waar een hybride versie van kwam (met vierwielaandrijving!) en waar een variant met turbo's van kwam. Ook is er weer een open Corvette. Die heet Corvette Concertible, maar heeft slechts een klein uitneembaar dakje.