Brussel wil geen uitzondering voor supercarfabrikanten
Iedereen aan de stekker
De Europese Commissie wil geen uitzonderingspositie voor Ferrari en Lamborghini bij de geplande uitfasering van de brandstofauto. Dat betekent dat de wens van de Italiaanse overheid om kleinere fabrikanten als Ferrari en Lamborghini meer ruimte te geven op losse schroeven staat.
"Alle fabrikanten moeten bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot", aldus een woordvoerder van de Europese Commissie. Die uitspraak laat geen ruimte voor een uitzondering. Zoals het plan nu op tafel ligt moeten benzine- en dieselauto's in 2035 uit de Europese showrooms zijn verdwenen. Met de invoering van Euro 7 zetten de beleidsmakers binnenkort al een stap in die richting. Voor merken die jaarlijks minder dan 10.000 auto's verkopen geldt nu nog een uitzondering op de bestaande regels, maar daar wil de commissie vanaf.
Italië wil fabrikanten als Ferrari en Lamborghini juist buiten de nieuwe regels stellen. Hoe een dergelijke uitzondering er volgens de Italianen uit zou moeten zien, is niet bekend, maar zij stellen zich op het standpunt dat de fabrikanten in een niche opereren en dat de auto's 'zeer speciale technologie en accu's nodig hebben voor de transitie'. De fabrikanten zouden dus met andere woorden in ieder geval meer tijd moeten krijgen om de overstap te kunnen maken. Toch lijkt dat eerder te liggen aan de fabrikanten zelf: een merk als Rimac bewijst bijvoorbeeld dat een elektrische hypercar allang mogelijk is, terwijl de eerste EV's van Ferrari en Lamborghini pas rond 2025 op de planning staan.
Het moet blijken wie uiteindelijk aan het langste eind trekt, want de commissie moet voor haar plannen immers nog steun winnen van de EU-landen en het Europees Parlement.