'Brussel eist veel meer oplaadpunten'

Het opladen van een elektrische Smart Fortwo
Wat betreft de Europese Commissie mag het Europese wagenpark best wat meer overschakelen op alternatieve brandstoffen. Met name het beperkte aantal oplaadpunten voor elektrische auto's is de Commissie een doorn in het oog.

Daarom moet ieder land voor een minimum aantal laadpunten zorgen. De Commissie gaat deze maatregel donderdagmiddag voorstellen. Dat melden onze collega's van Nu.nl op basis van een reactie van de Europese Commissie.

Daarmee is de Commissie er nog niet, want alle landen moeten dezelfde stekkers gaan gebruiken en ook andere schone brandstoffen -denk aan bijvoorbeeld waterstof- moeten breder toegankelijk worden.

De Europese Commissie prijst Nederland als een land dat in de voorhoede opereert als het gaat om de introductie van alternatieve brandstoffen. Maar ook in ons land zijn er nog niet genoeg laadpunten en kan de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen beter, aldus 'Europa'.

'200.000 Nederlandse laadpalen in 2020'

In 2011 waren er in Nederland 1.700 laadpunten voor elektrische auto's. Dit moeten er in 2020 ongeveer 32.000 zijn, is de planning van onze regering. Dat is maar een fractie van wat de Europese Commissie wil: volgens hen moeten we er in 2020 maar liefst 200.000 hebben.

In het Verenigd Koninkrijk hebben tegenstanders van Europa er nu nog een extra argument bijgekregen voor het referendum over het al dan niet vertrekken uit de EU. De Europese Commissie eist in 2020 namelijk 1,5 miljoen oplaadpalen in het Verenigd Koninkrijk. Nu zijn dat er nog 703....

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.