'Brandende elektrische auto niet per se gevaarlijker'
Wel zorgen over vervuild bluswater
De vermeende risico's van elektrische voertuigen in ondergrondse parkeergarages krijgen de laatste maanden veel aandacht. Een nieuw Zwitsers onderzoek werpt een licht op de zaak en stelt dat een brandende elektrische auto niet per se gevaarlijker is dan een gewone autobrand.
In februari pakten verschillende media groot uit over de vermeende risico's van elektrische auto's aan de laadpaal in ondergrondse parkeergarages, met Kamervragen als gevolg. Toenmalig minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Raymond Knops schreef in de beantwoording dat er op basis van gegevens over branden tussen 2006 en 2015 gesteld kan worden dat er ongeveer vijf branden in ondergrondse parkeergarages per jaar zijn. Volgens Knops waren er "geen situaties bekend waarbij een elektrische auto of laadpaal de oorzaak is geweest van een brand".
Brandende voertuigen altijd slecht voor gezondheid
Snel oplossingen nodig voor vervuild bluswater
Er komen bij een brand in een elektrische auto weliswaar giftige gassen vrij, zo constateerden de onderzoekers, maar deze bleven ook bij ondergrondse proeven en simulaties onder de kritische waarden. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat moderne ventilatiesystemen van tunnels en garages autobranden het hoofd kunnen bieden, ook als dat om een brandend elektrisch voertuig gaat. De stelling dat een dergelijke brand een parkeergarage of tunnel kan beschadigen, werd onderuitgehaald. Wel moeten er snel richtlijnen en oplossingen komen voor het zwaar vervuilde blus- en koelwater. Daar zitten bij brandende elektrische auto's te veel zware metalen in om het in het rioolwater te lozen.