BMW X5 eDrive gaat voor 14% bijtelling
Deze spionagefoto's zijn afkomstig van Pim van der Waal. Een groot geheim is de BMW X5 eDrive al lang niet meer. Vorig jaar hebben we zelfs al gereden met de plug-inhybride, die wordt aangedreven door een Twinpower 2,0-liter viercilinder benzinemotor van 240 pk en 350 Nm. De assistentie komt in de vorm van een elektromotor van 95 pk en 250 Nm.
Het prototype haalde een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km, waar een CO2-uitstoot van 89 g/km aan vast hangt. Volgens een woordvoerder van BMW gaan hier echter nog heel wat grammetjes vanaf, waardoor het er dik inzit dat de X5 eDrive onder de 83 g/km duikt en dat betekent in Nederland 14 procent bijtelling voor de zakelijke rijder.
De BMW X5 eDrive zal zijn debuut niet in Genève maken, maar iets later, in China. In april staat de belangrijke beurs van Shanghai op de planning, dus dat zou 'm wel eens kunnen zijn. Halverwege maart verwachten we de prijzen van de hybride-X5, de SUV komt in juli op de markt in Nederland.