'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

Bestemd voor nieuwe EV-platform

BMW i4 vs. Tesla Model 3

BMW werkt volgens ingewijden aan accu's die fors goedkoper worden dan de huidige accu's die het in zijn EV's schroeft. De nieuwe accutechnologie wordt voor het eerst toegepast in de 'Neue Klasse'.

Er wordt steeds meer bekend over de 'Neue Klasse', de nieuwe lichting elektrische BMW's op een dedicated EV-platform. Die moeten niet alleen nog beter worden dan de huidige elektrische BMW's vanwege de toegespitste architectuur, maar ook dankzij nieuwe accu's. Ingewijden melden volgens Automotive News dat BMW met zijn partners op dit gebied werkt aan cilindrische accucellen. Dergelijke cellen tref je momenteel bijvoorbeeld al bij Tesla, waar veel andere fabrikanten - waaronder BMW nu dus ook nog - gebruikmaken van prismatische cellen.

Het grote voordeel van de cilindrische cellen is dat ze goedkoper te produceren zijn. BMW zou mikken op een kostenreductie van 30 procent. De productie is minder arbeidsintensief. Daarnaast worden cilindrische cellen, die in wezen traditioneler zijn dan prismatische, als betrouwbaarder gezien. De kans op kortsluiting is minder groot en de warmte is gemakkelijker af te voeren. Tegelijkertijd hebben ze voor hun formaat relatief weinig capaciteit vergeleken met de compactere prismatische cellen, dus daarin zit hem vooralsnog de grootste uitdaging bij toepassing in auto's.

In 2025 verwachten we de eerste BMW op het nieuwe EV-platform.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.