BMW: 'Waterstofauto in 2025 in massaproductie'

Met een stevige vleug Toyota

BMW i Hydrogen NEXT

Vanaf 2025 gaat BMW op grote schaal waterstofauto's verkopen die het samen met Toyota heeft ontwikkeld. Dat zegt niemand minder dan Pieter Nota, lid van de raad van bestuur bij BMW tegen de Japanse krant Nikkei.

Net als Toyota heeft BMW een bovengemiddelde interesse in elektrische auto's met een brandstofcel aan boord. Het merk gelooft al jaren in waterstofauto's. Dat bleek in 2005 al toen BMW met de Hydrogen 7 kwam, een prototype van de toen actuele 7-serie (E65) met een 6.0 V12 die zowel benzine als waterstof lustte. Momenteel werkt BMW hard aan de iX5, een elektrisch aangedreven X5 met een brandstofcel. Voor die iX5 heeft BMW aangehaakt bij Toyota, maar die samenwerking op waterstofvlak lijkt behoorlijk verder te gaan.

BMW en Toyota liggen elkaar wel. Toyota gebruikte zo'n tien jaar geleden - met wisselend succes - dieselmotoren van BMW en in een recenter verleden omarmden de twee merken elkaar voor de ontwikkeling van de huidige BMW Z4 en Toyota Supra. Momenteel zijn ze samen druk met het klaarstomen van de iX5 Hydrogen, die gaat dit jaar namelijk nog op kleine schaal in productie. Pieter Nota, lid van de raad van bestuur bij BMW, zegt tegen het Japanse Nikkei dat het merk omstreeks 2025 elektrische waterstofauto's op grote schaal wil gaan produceren, die gedeeltelijk samen met Toyota zijn ontwikkeld.

Power of choice

BMW gelooft heilig in wat het de power of choice noemt: de consument de keuze bieden uit tal van soorten aandrijflijnen. Zo is bijvoorbeeld de BMW X3 er niet alleen met conventionele benzine- of dieselmotoren, maar ook met plug-in hybride en zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Toch is een iX weer per definitie een EV. Nota zegt dat er lang niet overal een geschikte laadinfrastructuur is voor elektrische auto's, al kun je hetzelfde zeggen over een infrastructuur voor waterstofauto's. Daarnaast zegt het Nederlandse bestuurslid dat BMW graag op safe speelt en niet zijn volledige R&D-budget op één type aandrijflijn wil zetten.

Eerder gaf BMW-topman Oliver Zipse al aan dat waterstof 'het ontbrekende stukje in de puzzel van elektrisch vervoer' is. Daarnaast gaf Zipse aan de komst te voorzien van elektrische auto's op het Neue Klasse-platform met een brandstofcel aan boord.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (136) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.