BMW Vision Neue Klasse X: het idee achter de dynamische elektro-SUV van morgen
Van utilitair naar actief, SUV wordt SAV
De BMW iX3 voorbij. Maak kennis met de volledig elektrische BMW Vision Neue Klasse X, de hoge EV waarmee ze in München aangeven hoe dynamisch de SUV van morgen eruitziet.
BMW legt de laatste hand aan een compleet nieuwe, volledig elektrische SUV. Of eigenlijk moeten we zeggen SAV, want BMW spreekt zelf van een Sports Activity Vehicle, meer actief dan utilitair. Het is de bedoeling dat die auto eind 2025 in de BMW-fabriek in het Hongaarse Debrecen van de band loopt. Inmiddels worden er al zwaar gecamoufleerde prototypes onder barre omstandigheden aan de tand gevoeld.
De BMW 'Neue Klasse iX3' wordt flink aan de tand gevoeld.
Nieuwe nieren voor de Vision Neue Klasse X
Om een idee te krijgen hoe die SUV eruit gaat zien hebben we alvast van dichtbij naar een conceptstudie kunnen kijken, een showmodel dat luistert naar de naam Vision Neue Klasse X. Inderdaad, met de X die BMW gebruikt in de modelnaam van al zijn SUV’s en cross-overs. We hebben hier dan ook met niets anders te maken dan de SUV-variant van de sedan die vorig jaar september op de IAA schitterde als de Vision Neue Klasse. Meer dan de sedan vinden we de X een duidelijk herkenbare BMW, waarbij het meest opvallende detail wellicht het vrij bescheiden formaat is van de BMW-nieren in de neus, relatief smalle maar wel hoge nieren, alsof we zestig jaar terug in de tijd gaan. Overigens zijn die met een lichtstrip omzoomde nieren ook meteen de grille, ze houden manmoedig stand tussen grote transparante vlakken die eindigen als ledkoplampen. In de motorkap - net boven de nieren - en trouwens ook tussen de enorme achterlichten zien we het bekende BMW-logo als een ingefreesde 3D-weergave. Leuk, maar of dat het productiestadium haalt? Het vraagt wel om een behoorlijke materiaaldikte (en dus extra massa). Realistischer lijken de minimalistische portiergrepen die veel weghebben van die van de Ford Mustang Mach-E, maar op de rijdende prototypen boven de poolcirkel zien we die ook niet meer terug, net zo min als de platte achteruitkijkcamera's in plaats van buitenspiegels.
De nieren in het front van de Vision Neue Klasse X ogen vrij bescheiden vergeleken met wat we de afgelopen jaren gezien hebben.
Stuur met verticale spijlen
In het ruimtelijk opgezette interieur domineert op het dashboard een groot multimediascherm. Achter het vierkante stuur met zijn verticale spaken ontbreekt een conventioneel instrumentarium: onder de voorruit wordt over welhaast de volledige wagenbreedte een keur aan informatie gepresenteerd, het meest essentiële gelukkig recht voor de bestuurder. Deze opzet toont grote verwantschap met wat we in september al in de sedan zagen. Of we aan een vierkant stuur kunnen wennen? Een halve eeuw geleden had de Austin Allegro er ook een, voor wie zo’n afgeplatte hoepel te extravagant vond bood de accessoirehandel ronde exemplaren aan.
Minimalisme in de overtreffende trap, zelfs BMW's befaamde iDrive-knop is verdwenen.
Technologische kwantumsprong
Volgens Frank Weber, in de BMW-directie verantwoordelijk voor ontwikkeling, krijgt de BMW van de toekomst vier supercomputers die slim met elkaar samenwerken: “Zo is er één superbrein dat de volledige aandrijf- en rijdynamiek integreert met tot tien maal meer rekenkracht dan voorheen. En een andere computer moet zorgen voor een kwantumsprong in autonoom rijden.” Net als de sedan zit ook de SUV vol nieuwe techniek die de auto niet alleen efficiënter maakt, maar ook de dynamische prestaties naar een hoger plan trekt. In plaats van de prisma-accucellen zoals BMW die nu gebruikt zal de Neue Klasse X cilindervormige cellen krijgen. Volgens BMW levert dat een 20 procent hogere energiedichtheid op. Daarnaast zal er gewerkt worden met 800 volt, mede daardoor wordt de laadsnelheid met 30 procent verbeterd en komt er aan de snellader in minder dan tien minuten voor 300 kilometer aan elektrische energie binnen. Met een 20 procent lagere luchtweerstand dan een vergelijkbare SUV uit het huidige BMW-gamma en zaken als een speciaal voor EV’s ontwikkeld remsysteem en nieuw ontworpen banden moet de auto tot 25 procent efficiënter met zijn elektriciteit omgaan. Of dat echt zo zal zijn? Over anderhalf jaar weten we het.