BMW vindt 600 kilometer elektrische actieradius genoeg
Laadinfrastructuur neemt noodzaak weg
BMW ziet niets in elektrische auto's met 1.000 kilometer actieradius. Het merk lijkt voorlopig dan ook niet met elektrische auto's te komen die een grotere actieradius dan zo'n 600 kilometer hebben.
De elektrische Lucid Air gooide onlangs hoge ogen door een officieel bereik van 837 kilometer achter z'n naam te zetten. Die bijna 840 kilometer actieradius werd ook nog eens gemeten volgens de Amerikaanse EPA-test, een methode die doorgaans een lagere range oplevert dan de Europese WLTP-cyclus. De Chinese Nio ET7 zou zelfs 1.000 kilometer ver moeten kunnen komen. Voor BMW hoeft een EV niet zo ver te kunnen komen op een lading, zo tekent het Australische Whichcar op uit de mond David Alfredo Ferrufino Camacho - projectmanager van de elektrische BMW i4.
Volgens Ferrufino is een actieradius van 1.000 kilometer niet het doel dat BMW voor ogen heeft voor zijn elektrische auto's. Volgens de hooggeplaatste manager mikt BMW voor zijn elektrische auto's op zo'n 600 kilometer actieradius. Niet geheel toevallig scoort de BMW i4 in zijn meest efficiënte vorm, als 340 pk sterke eDrive40 met 80,7 kWh accu een elektrisch bereik van 590 kilometer. Voor plug-ins vindt het merk een elektrische actieradius van zo'n 100 kilometer voldoende, zo zegt Ferrufino.
De laadinfrastructuur zou momenteel de noodzaak voor een grotere actieradius wegnemen. Daarbij zegt Ferrufino dat de actieradius die BMW zijn EV's geeft, sterk afhankelijk is van het segment waarin de auto opereert. Zo zou een meer op stadsgebruik gerichte elektrische auto geen 600 kilometer reikwijdte hoeven hebben.