AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW: vier miljard euro besparen
16
De BMW Group wil tot 2012 vier miljard euro besparen. Daarvoor wordt er de komende jaren goed gekeken naar inkoopkosten, personeelskosten en ontwikkelingskosten.
BMW start een grote kostenbesparing om zich klaar te maken voor de toekomst. "In de komende jaren worden de fundamenten gelegd voor een winstgevender en waardevoller bedrijf," aldus Norbert Reithofer, de voorzitter van de Raad van Bestuur. In september 2007 is met de Number One-strategie al een start gemaakt. Daarbij zijn al plannen en strategieën losgelaten om al dit jaar geld te besparen. Nu wordt het plan flink doorgezet.
De komende jaren wordt flink gesneden in de materiaalkosten. Daar gaat bij BMW 25 miljard euro in om. Per jaar moet daarop drie procent worden bespaard. In 2012 wordt aan materiaal dan vier miljard euro minder uitgegeven.
Verder wordt er bespaard op personeel. BMW wil het met vele duizenden mensen minder gaan doen. Daarbij vallen geen gedwongen ontslagen. Vele vacatures zullen de komende tijd niet worden opgevuld en er wordt gebruik gemaakt van natuurlijk verloop. Ook wordt sommige personeelsleden gevraagd hun 'relatie met de werkgever vrijwillig te beëindigen'. "Hiermee willen we 500 miljoen euro per jaar besparen, te beginnen in 2009," aldus BMW.
Een andere manier om de hand op de knip te houden is om motoren in samenwerking met andere merken te ontwikkelen. Zo is er nu al PSA dat krachbronnen levert voor de nieuwe Mini. "De kosten van motoren beslaan zo'n 25 procent van de totale productiekosten van een auto." Daarop valt dus winst te halen.
Verder wil BMW meer gaan produceren in de VS. In de Noord-Amerikaanse regio verkoopt BMW negen procent van de totale productie. In de fabriek in Spartanburg wordt de capaciteit tot 2012 opgevoerd van 150.000 stuks nu tot 240.000 stuks. Daarbij moeten ook meer toeleveranciers worden gezocht in dat land. Dat is interessant door de lage stand van de dollar. In de Mini-fabriek in Oxoford moeten in de toekomst jaarlijks 260.000 auto's worden gemaakt. Tot slot wil BMW de capaciteit in China laten groeien van 30.000 naar 44.000 auto's.
PRIVATE LEASE BMW
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW X5 xDrive45e High Executive M Pakket Panoramadak Adapt. Cruise HUD Carbon Luxe Leder 21''LM
- 2021
- 207.164 km
€ 46.900

BMW X3 M40i xDrive High Executive BTW, M-sportstoelen, panoramadak, adaptive cruise, 21inch
- 2022
- 48.335 km
€ 72.950

BMW 5-serie Touring 530e xDrive M-Sport | Panoramadak | CoPilot | Laser | Head Up
- 2022
- 98.600 km
€ 41.940
Lees ook
Nieuws
De nieuwe BMW iX3 doet ‘een Mercedesje’ met zijn dak – Back to Basics
Nieuws
De nieuwe BMW iX3 is de eerste BMW met een nieuw logo
Nieuws
Plug-in hybride BMW M5 krijgt er 183 pk bij en is 910 pk sterk
Nieuws
BMW en Stellantis hopen op versoepeling van brandstofmotorenverbod
Nieuws