BMW schijnt licht op toekomst aandrijflijnen

BMW met brandstofcel op komst

Klaus Fröhlich BMW
Tijdens het Automobile and Engine Technology Colloquium in Aken heeft Klaus Fröhlich, hoofd van BMW's ontwikkelingsafdeling, in zekere mate belicht hoe het Duitse merk zijn aandrijflijnen de komende jaren voor zich ziet.

Volgens BMW ligt er een grote uitdaging tussen het zowel tevreden stellen van overheden als consumenten. Daarmee doelt de topman uiteraard op de frictie die ontstaat door wetgeving die komst van in heftige mate geëlektrificieerde modellen afdwingt. "Er bestaat geen one-size-fits-all-oplossing, we zullen de komende jaren met een grote diversiteit aan technieken te werk blijven gaan," aldus Fröhlich.

BMW erkent dat de traditionele verbrandingsmotor op middellange termijn een minder grote rol gaat spelen, maar nog altijd belangrijk zal blijven voor het merk. Volgens BMW kunnen grote investeringen en daarmee ontwikkelingen uiteindelijk zorgen voor nieuw potentieel voor de verbrandingsmotoren. Fröhlich wijdt een deel van zijn uiteenzetting aan de brandstofcel, en noemt het een ideale combinatie tussen emissieloos rijden en gebruiksgemak. De technische topman zegt in de komende tien jaar een belangrijke periode voor brandstofceltechniek te zien.

BMW heeft met Toyota al een interessante samenwerking waaruit een sportwagen moet voortkomen. Het is niet ondenkbaar dat ook Toyota's brandstofceltechniek en -kennis, denk onder andere aan de Mirai, op termijn een weg naar BMW vindt. BMW kondigt aan in het begin van volgend jaar met een auto met brandstofcel te komen, al zal dit om een auto gaan die in kleine aantallen gebouwd gaat worden. Volgens het Duitse merk zal een auto met brandstofcel voor 2025 te duur zijn om in massaproductie te gaan.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.