BMW presenteert jaarcijfers
Groei voor alle merken
2.367.703: zoveel auto's wist BMW vorig jaar wereldwijd aan de man of vrouw te brengen. Natuurlijk komt het grootste deel daarvan, namelijk 2.003.359 stuks, voor rekening van BMW zelf. Nummer twee van het concern is Mini, dat 360.233 kopers aan het totaal bijdraagt. Rolls-Royce vult de resterende 4.011 exemplaren aan. Daarmee groeit BMW 5,2, Mini 6,4 en Rolls-Royce 6,0 procent ten opzichte van 2015. De totale groei komt uit op 5,3 procent. Op merkniveau moet BMW wel toezien hoe het is ingehaald door Mercedes-Benz, maar met alle merken samen ligt het Beierse merk nog altijd aan kop. De motorfietsen, vanouds een markt waarin BMW goede zaken doet, staan er iets minder rooskleurig voor. De 145.555 tweewielers die de Duitsers wisten te slijten betekenen een verkoopdaling van 3,6 procent. Wel is 2016 fors beter dan 2014 en de jaren ervoor en werd er ook bij de motorfietsen meer geld verdiend in 2016.
Om de stijgende lijn vast te houden, zet BMW ook dit jaar vol in op nieuwe modellen. In totaal belooft het 20 nieuwe modellen voor de drie merken in 2017, al tellen ook carrosserievarianten mee. Belangrijke voorbeelden zijn de X2, de X7 en 5-serie GT-opvolger 6-serie GT. Daarnaast zijn eerder geïntroduceerde nieuwelingen als de 5-serie, 5-serie Touring en Mini Countryman belangrijke pijlers voor de autobouwer. Elektrische auto's moeten een steeds groter deel gaan uitmaken van de verkoopcijfers. In 2016 verkocht BMW zo'n 62.000 i-modellen, de ambitie voor 2017 is om dat aantal tot minimaal 100.000 te laten toenemen.