BMW M3 CS Touring: de eerste ooit, sterker dan ooit
De overtreffende trap
De huidige generatie BMW 3-serie Touring is de allereerste die er ook als heftige M3 Touring is. Die eerste BMW M3 Touring is er op zijn beurt voor het eerst in de geschiedenis in een extra heftige uitvoering. Maak kennis met de splinternieuwe BMW M3 CS Touring.
Highlights BMW M3 CS Touring
- 20 pk sterker...
- ... en 15 kilo lichter dan de M3 Competition xDrive Touring
- Tegen een flinke meerprijs van dik €52.000
In 2022 kwam BMW eindelijk met een antwoord op de vraag naar een M3 Touring. In juni van dat jaar presenteerde het met gepaste bombarie de allereerste M3 Touring ooit. Dat was geen one-off, maar daadwerkelijk een productiemodel. In tegenstelling tot de M3 Sedan is de M3 Touring er tot op heden slechts in één variant. Daar komt nu verandering in. Dit is namelijk de BMW M3 CS Touring!
Om de M3 CS Touring te kunnen duiden, nemen we in vogelvlucht het M3-gamma even met je door. De BMW M3 Sedan is er als 480 pk sterke achterwielaandrijver, als 510 pk sterke achterwielaangedreven Competition én als 530 pk krachtige M3 Competition xDrive met vierwielaandrijving. Daar kwam begin 2023 de M3 CS bij. Die vierwielaangedreven topversie is lichter dan de de M3 Competition met xDrive-vierwielaandrijving. Én sterker. De BMW M3 Touring was er op zijn beurt lang in slechts één variant: als 530 pk sterke M3 Touring Competition met xDrive-vierwielaandrijving. Daar komt de M3 CS Touring nu dus boven te staan.
Sneller
Net als de M3 CS Sedan is de BMW M3 CS Touring lichter, harder en sterker dan de M3 Touring Competition xDrive waarop hij is gebaseerd. De 3.0 zes-in-lijn met twee turbo's is met 550 pk en 650 Nm dan ook 20 pk sterker dan het exemplaar in de reeds bekende M3 Touring Competition xDrive. Die extra pk's zijn onder meer verkregen door de turbodruk te verhogen naar 2,1 bar en door het motormanagementsysteem te herzien. Het maximumvermogen komt vrij bij 6.250 tpm, terwijl de toerenbegrenzer bij 7.200 tpm ingrijpt. De topsnelheid bedraagt dankzij het standaard aanwezige en op de M3 Touring Competition xDrive optionele M Driver's Pack 300 km/h. In slechts 3,5 seconden sprint de spijkerharde knalstation vanuit stilstand naar de 100 km/h. Daarmee is-ie op de 0-100-sprint 0,1 seconde rapper dan de M3 Touring Competition xDrive. Op de 0-200-sprint wint de M3 CS Touring het met 11,4 tellen overtuigender van de enige andere variant van de M3 Touring (12,9 seconden). Uiteraard zijn het voor de reguliere automobilist verwaarloosbare verschillen, maar bij de M3 CS Touring draait lang niet alles om de sprintjes.
Zo heeft de BMW M3 CS Touring aangepaste motorsteunen, een speciaal uitlaatsysteem met kleppen en een lichtgewicht titanium achterdemper. Schakelen gaat met de bekende M Steptronic-automaat met acht versnellingen en zoals gezegd is ook de M3 CS Touring voorzien van M xDrive-vierwielaandrijving. Het Active M Differentieel op de achteras is in staat om tot 100 procent van het vermogen over de achterwielen te verdelen, wat de facto betekent dat je ook van de M3 CS Touring als achterwielaandrijver kunt rijden. BMW heeft de instellingen de stabiliteitscontrole én de afstellingen van de diverse rijmodi aangepast, evenals die van de adaptieve M-ophanging, de stuurinrichting en het remsysteem. Over het remsysteem gesproken: M Compound-remmerij is standaard, keramische remmen zijn een optie. De wielen hebben aan de voorzijde een diameter van 19-inch, achter zijn ze een inch groter. Standaard zitten er circuitbanden omheen, al kun je zonder meerprijs ook 'sportbanden' krijgen. Optioneel levert BMW 'ultra-circuitbanden'. Voor de über-turbo-super-nitrorondes dus.

BMW M3 CS Touring
Lichter
Om het wagengewicht enigszins omlaag te brengen, heeft BMW onderdelen als de motorkap, de splitters, het materiaal rond de luchtinlaten, de zijspiegelkappen en de diffuser onderaan de achterzijde uit CFRP vervaardigd. Uit met koolstofvezel versterkt kunststof dus. Ín de BMW M3 CS Touring tref je een uit hetzelfde goedje vervaardigd stuurwiel, maar ook M Carbon-kuipstoelen en 'lichtgewicht' interieurlijsten. Het levert de BMW M3 CS Touring een wagengewicht op dat 15 kilo lager ligt dan dat van de M3 Touring Competition xDrive. Wie bijbetaalt, kan een M-veerpootbrug krijgen die de stijfheid van de carrosserie verder moet verbeteren.
Vanbuiten pik je een M3 CS Touring er zo uit. Net als de BMW M3 CS Sedan heeft hij namelijk de 'gestripte' frameloze grille met een rode contourlijn.. Ook zijn de zichtbaar uit CFRP vervaardigde uiterlijkheden een herkenningspunt, evenals zwarte modelbelettering in de grille. De koplampen werpen - net als de GT-racers van BMW - geel licht op het asfalt. Meer M3 CS-pret: de M3 CS Touring heeft standaard het M Drive Professional-systeem met zaken als de M Drift Analyser en een heuse M Laptimer. Met zijn bagageruimte van 500 tot 1.500 liter (met de bank plat) is de M3 CS Touring naast spijkerhard ook gewoon relatief praktisch.
Prijs BMW M3 CS Touring
De BMW M3 CS Touring heeft in Nederland een prijs van €213.041. Ter vergelijking: de M3 Touring Competition xDrive staat vanaf €160.917 in de orderboeken. Het prijsverschil bedraagt dus een heftige €52.000.