AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
77

Stekkertopper

Blik to the Future: BMW i7

BMW i7 illustratie BMW i7 illustratie Spyshots BMW i7 Spyshots BMW i7 Spyshots BMW i7 Spyshots BMW i7 Spyshots BMW i7
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Autonieuws
27 december 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Blik to the Future:

 'Blik to the Future' is de glazen bol van onze visionaire kunstenaars die, op basis van spionagebeelden en/of goed geïnformeerde bronnen, vooruitblikken op wat ons aan moois te wachten staat.

AutoWeek 50 2020
AutoWeek 50 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 50 2020

BMW – De elektrificatiedrift verspreidt zich over vrijwel alle segmenten. Ook de luxe toplimousines krijgen gezelschap van elektrisch aangedreven varianten. Bij BMW is het de i7 die deze rol mag vervullen. München gaat niet zomaar voor een elektrisch aangedreven 7-serie, maar voor een uiterst opvallend losstaand model.

BMW houdt er niet bepaald een eenduidig beleid op na als het gaat om het elektrificeren van zijn aanbod. Het begon ooit met de i3 en i8, die als losstaande modellen op de markt kwamen, maar inmiddels is de aanpak veranderd. Onder het motto ‘The Power of Choice’ wil BMW zoveel mogelijk keuze bieden. Wie een auto met verbrandingsmotor, een plug-in hybride of een volledig elektrisch type wil, moet naar hetzelfde model kunnen kijken. Dat bewijst de fabrikant bijvoorbeeld met de iX3, in wezen een X3 met een elektrische aandrijflijn. Op wat onderscheidende elementen na zijn ze uiterlijk vrijwel identiek. Datzelfde geldt voor de i4 en de i3. Dat worden respectievelijk de elektrische aangedreven 4-serie Gran Coupé en 3-serie. Hoger in het gamma gaat het er echter anders aan toe. De onlangs onthulde iX is immers een SUV van X5-formaat, maar komt puur en alleen met elektrische aandrijving op de markt. In de topklasse, waar we nu de 7-serie en X7 treffen, kiest BMW dezelfde afwijkende benadering.

Extravagant

De BMW i7 wordt namelijk niet zomaar een elektrisch aangedreven 7-serie, maar echt een losstaand model. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat-ie zijn basis niet deelt met de volgende 7-serie. Het platform van de iX ligt meer voor de hand. Met de iX liet BMW al zien dat het niet bang is om met een extravagant vormgegeven auto te komen en datzelfde geldt voor de i7. Hoewel klassieke 7-serie-lijnen er nog wel in doorschemeren, wijkt vooral de voorzijde compleet af van het bekende. De koplampen zitten opvallend laag in de behoorlijk schuin aflopende neus en de kenmerkende twee ‘nieren’ die normaal los van elkaar staan, vormen nagenoeg één grote grille. Opvallend is het zeker, maar het oogt minder druk dan we momenteel gewend zijn van BMW. Ook de achtersteven wordt waarschijnlijk een vrij minimalistisch getekend geheel. Uiteraard zijn er ook diverse blauwe accenten die kenmerkend zijn voor de i-reeks. Wie die liever achterwege laat, krijgt daartoe vast de mogelijkheid. Dat kan bij de iX immers ook.

BMW i7 illustratie

Vizier op EQS

Met de i7 opent BMW de aanval op een andere elektrische nieuwkomer bovenaan de voedselketen: de Mercedes-Benz EQS. Beide modellen beloven het neusje van de zalm te worden op het gebied van actieradius, vermogen en autonome technologie. Noblesse oblige. Wil BMW goed voor de dag komen, dan moet het de EQS minstens qua specificaties evenaren. Die legt volgens de laatste berichten op een volle accu iets meer dan 700 km af. En dat bij een vermogen van 500 pk in combinatie met vierwielaandrijving. In datzelfde kader gaat de i7 naar verwachting dus ook opereren, al zwijgt BMW nog in alle talen over verwachte prestatiecijfers. Overigens kiest Mercedes-Benz met de EQS voor dezelfde aanpak als BMW, want dat wordt ook een technisch en visueel van de S-klasse losstaand model. De twee Duitse top-EV’s moeten straks op het gebied van infotainment en autonome technologie grensverleggend zijn. Wees er dus van overtuigd dat de i7 binnen BMW op dat gebied de nieuwe benchmark wordt en dat de volgende 7-serie met vergelijkbare snufjes op de proppen komt. Hard- en software die zo goed als volledig autonoom rijden (level 4) mogelijk maken, zijn waarschijnlijk aanwezig. Hiermee sorteert BMW alvast voor op de tijd dat de wetgeving hier ook klaar voor is. Tot die tijd kun je in diverse situaties het stuur al grotendeels uit handen geven en je laten rijden door de i7. Toch prettig dat je daar op den duur geen dure privéchauffeur meer voor nodig hebt. Het duurt alleen nog wel eventjes; de BMW i7 verschijnt naar verwachting pas in de eerste helft van 2022 op de markt.

  • Houd me op de hoogte over de BMW i7
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
BMW Blik to the Future Elektrische Auto Nieuwe auto's

Bekijk ook

Autonieuws
Dít is de elektrische BMW iX!

Dít is de elektrische BMW iX!

Helemaal nieuw en volledig elektrische: de BMW iNext. De langverwachte elektrische cross-over...

195
Autonieuws
Elektrische BMW i7 klaar voor strijd tegen EQS

Elektrische BMW i7 klaar voor strijd tegen EQS

BMW voert straks naast de nieuwe 7-serie ook een volledig elektrische auto: de i7. Nu beter...

38

Uitgelicht aanbod

    320d Efficient Dynamics Edition Business Line

    BMW 320d Efficient Dynamics Edition Business Line

    • 2010
    • 239.923 km

    € 7.950

    118i M Sport

    BMW 118i M Sport

    • 2015
    • 70.669 km

    € 17.950

    xDrive30d High Executive

    BMW X5 xDrive30d High Executive

    • 2020
    • 10.000 km

    € 89.900

Meer BMW occasions

Lezersreacties (77) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW specificaties
  • BMW occasions
  • BMW video's
Advies en informatie
  • BMW tests
  • BMW gebruikersreviews
  • BMW index
Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Alsof de viercilinder in de plug-in hybride Range Rover nog niet schokkend genoeg was, monteert...

Lees meer
BMW iX3 - Rij-impressie

BMW iX3 - Rij-impressie

Toen BMW in 1983 voor het eerst met een diesel kwam, was de slogan: de eerste diesel die rijdt...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Elektrische BMW i7 klaar voor strijd tegen EQS

    Elektrische BMW i7 klaar voor strijd tegen...

    38
    • 3 september 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    21
    • 19 januari 2021
  • Autotest
    BMW X1 xDrive25e

    BMW X1 xDrive25e

    12
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    33
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: BMW iX3

    Back to Basics: BMW iX3

    57
    • 16 januari 2021
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    7
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings voor Android Auto

    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings...

    14
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde BMW X4 weer gespot

    Vernieuwde BMW X4 weer gespot

    6
    • 14 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep