Blik op binnenkant nieuwe BMW 5-serie
Digitaal instrumentarium en augmented reality
Eerder deze maand zagen we de 5-serie als Touring voorbijkomen, als plug-inhybride nog wel. Dat is de auto die je hier op de foto ziet ook, getuige de stickers met 'Hybrid test vehicle' op de zij- en achterkant. Niet zichbaar op deze serie foto's is het klepje in het linkervoorscherm, waarachter zich de ingang voor de stekker bevindt. In plaats van pluggen kun je de 5-serie straks ook opladen via inductie.
De aandrijflijn van de 5-serie plug-inhybride - net als bij de 3-serie eDrive genaamd - bestaat uit een 2,0-liter viercilinder turbo die samenwerkt met een elektromotor die is geïntegreerd in een achttrapstransmissie. Het vermogen zit rond de 245 pk, het is mogelijk om ongeveer 35 kilometer volledig elektrisch te rijden. De lithium-ionbatterijen vinden een plaatsje onder de laadvloer. In China bestaat van de huidige 5-serie al een plug-inhybride, 530Le genaamd.
In een onbewaakt moment wist onze spionagefotograaf ook zijn lens op het dashboard van de nieuwe 5-serie te richten en zodoende kunnen we al een glimp opvangen van het dashboard.
Het centrale informatieschermpje is kleiner dan bij de nieuwe 7-serie en omdat het instrumentarium helemaal 'donker' is kunnen we ervan uitgaan dat de Fünfer wederom een digitale klokkenwinkel krijgt. Ook krijgt de auto een head-updisplay met 'augmented reality', waarbij je extra informatie te zien krijgt over de plekken die je passeert.
De nieuwe BMW 5-serie, die intern als G30 wordt aangeduid, staat op hetzelfde modulaire CLAR-platform als de nieuwe 7-serie. Het valt niet mee om de nieuwe 5 en 7 uit elkaar te houden, zeker als er nog zwart-wit camouflagemateriaal op is geplakt. Op de laatste foto zie je de twee gezamelijk staan. Voor de duidelijkheid: de 5-serie is de onderste van de twee. Aan voor- en achterzijde zijn de verschillen gelukkig iets duidelijker.