Björn Annwall en Herrik van der Gaag van Volvo Cars
Plug-in hybride als leerschool
Volvo is momenteel dominant aanwezig in de plug-in hybride-arena met van elk model minimaal één plug-in hybride-variant. Onlangs voegde het merk daar de XC40 Recharge T4 aan toe. Ze waren er ooit behoorlijk vroeg bij met de V60 Plug-in Hybrid. Maar de tijden zijn veranderd; zit de wereld nog te wachten op PHEV’s? We vragen het aan Björn Annwall en Herrik van der Gaag van Volvo Cars.
Met de komst van de XC40 Recharge T4 en T5 heeft Volvo sinds kort ook in de meer compacte klasse een plug-in hybride op het menu staan. Daar de meeste belastingvoordelen voor plug-in hybrides (PHEV) al enige tijd achter ons liggen, zou je dat mosterd na de maaltijd kunnen noemen. Maar dat is veel te kort door de bocht, vertellen Björn Annwall (Head of Volvo Cars EMEA) en Herrik van der Gaag (managing director Volvo Car Nederland) in gesprek met AutoWeek.
Om het elektrische bewustzijn te vergroten, is de Volvo On Call-app onlangs vernieuwd, vertelt Annwall: “Je kunt het vergelijken met een stappenteller, die mensen moet aanmoedigen om meer te lopen. Zo moet Volvo On Call mensen prikkelen op een duur zamere manier met hun auto om te gaan, door de gewoonte aan te nemen op korte trajecten zo veel mogelijk volledig elektrisch te rijden met hun plug-in hybride.
Ik hoop dat die mensen hun PHEV voor een deel tenminste rijden alsof het een volledig elektrische auto is, zowel voor woon-werkverkeer als ook andere, korte ritjes, zoals de kinderen naar school brengen, boodschappen doen, noem maar op. Het aandeel kilometers op elektriciteit uit het netwerk wordt in de app bijgehouden. Ik scoor daar zelf heel goed mee, doordat het zelden voorkomt dat ik langere afstanden moet rijden. Omdat je dat met deze app ook echt inzichtelijk krijgt, sti muleert die je en word je gemotiveerd om het elektrische aandeel zo hoog mogelijk te houden.”
VERKEERDE AANNAMES
Volgens Annwall zijn de beweringen dat PHEV-rijders in de praktijk voornamelijk op benzine rijden slechts op aan names gebaseerd. “Als mensen de laadkabel echt in de originele verpakking in de kofferbak zouden laten liggen, zou dat natuurlijk een volslagen verspilling van zowel materiaal als belastinggeld zijn. Wij bouwen deze technologie in opdat die ook daadwerkelijk wordt gebruikt en wij als Volvo hebben er vertrouwen in dat onze klanten dat doen.
Sterker, we weten dat onze plug-ins zo’n veertig procent van hun kilometers op elektriciteit uit de stekker rijden. Natuurlijk kan ik niet over PHEV’s van andere merken spreken, die gegevens heb ik niet, maar bij Volvo is het veertig procent. Dat is al heel goed, maar we willen dat getal nog hoger krijgen. We zien het dan ook niet als een belastingvoordeeltje, maar als een stap richting een volledig elek trische toekomst.
Je moet het ook zien als een gewenningsproces voor de berijders, op weg naar volledig elektrisch rijden. Plug-in is daarom ook op berijdersniveau een goede brug tussen rijden op benzine en elektrisch. Niet alleen omdat ze wennen aan elektrisch rijden, maar ze worden zich zo ook meer bewust van hun rijgewoontes. Wanneer ze terugkomen, bijvoorbeeld omdat ze aan een volgende auto toe zijn, kunnen wij aan de hand van die gegevens heel goed advies geven, bijvoorbeeld bij de keuze van een volledig elektrische auto. Past dat zonder meer in zijn rijgedrag, of moet hij wellicht wat meer vooruitplannend gaan rijden? Een PHEV is de perfecte leerschool op weg naar volledig elektrisch rijden.”
Annwall is ervan overtuigd dat voor Volvo-rijders in veel gevallen het duur zame aspect belangrijker is dan de belastingvoordelen op de weg naar een plug-in hybride: “Dat zie je uitgerekend in Nederland op dit moment heel mooi bewezen worden. Los van het bpm-voordeel is het bijtellingsvoordeel verleden tijd, maar toch verkopen we in Nederland nog erg veel PHEV’s.” Van der Gaag vult aan: “Op dit moment is een op de drie verkochte nieuwe Volvo’s een plug-in hybride.” Hoe komt dat? “Toen we de eerste plug-ins naar Nederland haalden, trainden we de klanten in hoe de auto te gebruiken in de elektrische modus. Dat heeft het groen-verantwoorde gebruik van die auto’s flink gestimuleerd en ook hier in Nederland wordt zo’n veertig procent van de kilometers in Volvo-PHEV’s elektrisch afgelegd. Dus ja, ook in ons land zijn Volvo-rijders milieubewust. Vergeet niet: je betaalt nog steeds minder mrb voor een plug-in, en als je de elektrische mogelijkheden goed benut, zijn je brandstof kosten heel laag. Een PHEV heeft het beste van twee werelden: je kunt elektrisch rijden, maar je hebt geen actieradiusstress.” Toch gelooft Volvo Car Nederland nog steeds in financiële stimulering: “We bieden nu een jaar gratis laadstroom aan bij aankoop van een plug-in hybride, om de rijders extra te belonen als ze elektrisch rijden. Zo hopen we die veertig procent nog een stuk hoger te krijgen.”
COMPROMIS
Volgens Van der Gaag heeft menige V60 plug-inrijder inmiddels een volledig elektrische XC40 in bestelling staan: “Anderen stapten in een nieuwe XC60 of een XC90, dus we hebben veel nieuwe klanten binnen weten te halen met onze eerste plug-ins. Natuurlijk zijn we er ook een aantal verloren vanwege de timing. Wat we ook opvallend veel zien is dat mensen hun V60 plug-in einde contract privé gaan rijden. Dat bewijst dat ze hun auto ook zonder het bijtellingsvoordeel prettig vinden.” “Uiteindelijk moeten we naar volledig elektrisch, dat is onze ambitie”, vervolgt fabrikant zijn. Voorlopig focussen we op batterij-elektrische auto’s, we voorzien geen doorbraak van brandstofcellen in de nabije toekomst. Dat heeft te maken met de gebrekkige infrastructuur voor waterstof. Bovendien zet op dit moment bijna de hele auto-industrie in op BEV’s, dus voor de komende pakweg tien jaar moeten we ons daarop richten. Maar als er op langere termijn een doorbraak komt, wellicht in het vrachtvervoer, waardoor er infrastructuur komt, wie weet? Misschien gaan we dan alsnog op waterstof rijden. Maar bedenk dat dat in beginsel niet zo veel verschilt van een gewone elektrische auto.”
HOGER AANDEEL
Volvo was er met plug-in hybrides vroeg bij, maar met volledig elektrische auto’s ietwat laat. Hoe komt dat? Anwall: “Het is maar wat je laat noemt. Vergeleken met Tesla? Ja. Vergeleken met de meeste andere concurrenten: die hebben misschien al een paar modellen hier en daar, maar ik geloof dat wij in een korte tijd een veel hoger aandeel BEV’s zullen verkopen dan de meeste concurrenten. Dat komt onder meer doordat Volvo-klanten veel meer open staan voor deze technologie. Bovendien zit het in onze filosofie. Volvo staat voor veiligheid, niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor het klimaat. Met PHEV’s hebben we ook een veel hoger aandeel weten te halen dan onze concurrenten. Dat gaan we met BEV’s ook doen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Volvo
Had je deze auto's al gezien?
![Volvo XC40 T4 Twin Engine 211pk Geartronic Inscription [ PANO+CAMERA+H&K+CARPLAY+STOELVERWARMING+PDC ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57668228/0-fab6950f15d110179ddbdaaf6340b54a.jpg)
Volvo XC40 T4 Twin Engine 211pk Geartronic Inscription [ PANO+CAMERA+H&K+CARPLAY+STOELVERWARMING+PDC ]
- 2021
- 89.696 km

Volvo XC40 2.0 B3 Core navi keyless camera led pdc 19 inch 164 pk !!
- 2024
- 25.725 km

Volvo XC40 T4 Recharge Inscription Expression | Trekhaak | Panoramadak |
- 2022
- 28.240 km