Bijna angstaanjagend: Jeep Grand Cherokee SRT8

Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee SRT8Jeep Grand Cherokee SRT8Jeep Grand Cherokee SRT8Jeep Grand Cherokee SRT8Jeep Grand Cherokee SRT8Jeep Grand Cherokee SRT8Jeep Grand Cherokee SRT8Jeep Grand Cherokee SRT8
Ook van de nieuwe Jeep Grand Cherokee komt er weer een supersnelle SRT8-versie. De prestaties zijn bijna angstaanjagend.

Jeep neemt de indrukwekkende Grand Cherokee SRT8 mee als wereldprimeur naar de IAA in Frankfurt. Hij is voorzien van een compleet nieuwe 6,4-liter V8 Hemi-motor met een vermogen van 470 pk De maximale trekkracht is 630 Nm. Jeep claimt dat dit het snelste model uit de historie is. Met een sprinttijd van 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 255 km/u kunnen wij daar geen speld tussen krijgen. Overigens melden de Amerikanen ook trots dat de remweg van 100 naar 0 km/u 35 meter is. Dus ook daaraan is gedacht.

Waar ook aan is gedacht is het brandstofverbruik. De nieuwe SRT8 is uitgerust met Fuel Saver Technology, waarmee de auto ook op vier cilinders kan rijden. Dat zorgt voor een verbruik dat dertien procent lager ligt dan voorheen. Jeep meldt alleen dat de actieradius van de auto is toegenomen tot 720 kilometer. Een verbruik of uitstoot wordt niet gemeld. Ter vergelijk: de vorige SRT8 scoorde gemiddeld 1:6,2.

De SRT8 staat verder standaard op 20 inch wielen en heeft een trekvermogen van 2.270 kilo. De auto wordt op de beurs getoond met een rood lederen interieur. Het stuurwiel is gevat in lederen en heeft een matchromen sectie en een afgeplatte onderzijde. Verder kunnen in de auto de Performance Pages worden bekeken. Dat systeem geeft feedback over stuurinputgegevens, vermogen, de sprinttijden, remweg, G-krachten en de afgelegde rijtijden.

Tot slot zit het interieur lekker in het leer, zijn er op diverse plekken SRT8-emblemen en zijn er koolstofvezel accenten. Het Command View zonnedak op de top-Grand Cherokee is twee keer zo groot als dat van de standaardversie.

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.