Bijna alle BMW's honderden tot duizenden euro's duurder
Dankjewel bpm
Praktisch alle modellen van BMW zijn met ingang van 1 januari 2025 duurder. De prijzen gaan afhankelijk van het model omhoog, soms wel met duizenden euro's. De oorzaak laat zich eenvoudig raden: bpm.
De tarieven in de bpm-berekening worden opnieuw geïndexeerd én er wordt een inflatiecorrectie op toegepasat. Het gevolg? Per gram CO2 die de auto uitstoot, betaal je in 2025 meer bpm. Ook wordt er voor elektrische auto's een vaste voet geïntroduceerd van €667. Daarnaast stijgt de vaste voet van plug-in hybrides per 2025. BMW heeft de boel voor 2025 al doorgerekend en het resultaat is geheel volgens verwachting niet bepaald fantastisch. Nagenoeg alle BMW's worden volgend jaar duurder, afhankelijk van het model en de krachtbron gaat het om prijsstijgingen van enkele honderden tot duizenden euro's. Vorig jaar rond deze tijd werden BMW's eveneens duurder en ook toen hadden de prijsverhogingen te maken met aangepaste bpm-tarieven voor het volgende jaar.
Om te voorkomen dat AutoWeek.nl vandaag uit zijn voegen klapt met artikelen over prijsstijgingen per model, persen we alles zoveel mogelijk samen in dit artikel. Daardoor is het niet mogelijk om per model de prijsstijging per krachtbron uitvoerig te belichten. We houden het over het algemeen bij de minimale en maximale prijstoename. Ongetwijfeld hebben de aanpassingen van de bpm-tarieven straks ook gevolgen voor de prijzen van modellen van andere merken. Als auto's van andere merken ook noemenswaardig duurder worden, werpen we daar in een later stadium uiteraard ook een blik op.
BMW 1-serie
De absolute instapper van BMW is de 1-serie. Die was als 122 pk sterke 116 al nauwelijks goedkoper dan de mild-hybride 120 die eerder de voordeligste variant was, maar het prijsverschil wordt nu nog kleiner. De BMW 116 wordt €844 duurder en is er voortaan vanaf €42.327. Daarmee is hij slechts drie euro goedkoper dan de 150 pk sterke mild-hybride 120. Die 120 is €760 duurder dan voorheen. Sportieve topversie M135 xDrive ondergaat de grootste prijstoename (€2.872) en kost voortaan €78.898.
BMW 1-serie.
BMW 2-serie Coupé en Gran Coupé
De BMW 2-serie Coupé wordt €1.560 (218iA) tot €3.947 (M2) duurder. De 218iA is er voortaan vanaf €58.300, de M2 vanaf €127.979. Uiteraard wordt ook subtopper M240 xDrive er niet goedkoper op. Die wisselt vanaf €93.700 van eigenaar en is daarmee bijna €3.300 duurder geworden. Ook de 220i, 230i en 220d stijgen €1.330 tot bijna €1.600 in prijs.
De 2-serie Gran Coupé wordt niet duurder dan hij was, maar dat komt doordat BMW de prijsverhoging laat samenvallen met de introductie van de gefacelifte versie van het model.
De vernieuwde 2-serie Gran Coupé.
BMW 2-serie Active Tourer
Het meest praktische lid van de diverse 2-serie-familie ontkomt evenmin aan een prijsverhoging. We hebben het dan over de 2-serie Active Tourer. Het minst hard getroffen worden de plug-in hybride 225e XxDrive en 230e xDrive. Die worden achtereenvolgens een bescheiden €354 duurder. Voor de Active Tourer met andere motoren betaal je €1.013 tot €1.290 meer. De 2-serie Active Tourer is er voortaan vanaf €44.377. Voor dat bedrag rijd je de MPV als 216i met 122 pk sterke 1.5 driecilinder benzinemotor.
BMW 2-serie Active Tourer.
BMW 3-serie
Ook bij de 3-serie geldt uiteraard dat de plug-in hybride varianten - de 330e en de 330e xDrive - nauwelijks duurder worden. De prijzen van die stekkermodellen nemen toe met achtereenvolgens €363 en €415 (Touring: €389 en €311). Instapper 318iA wordt €1.590 duurder, met als gevolg dat de 3-serie Sedan voortaan vanaf €56.177 verkrijgbaar is. De 3-serie Touring met dezelfde aandrijflijn wordt €1.670 duurder en kost voortaan €61.429. Subtopper M440i en de M3 en M3 Competition worden steviger gebeten door het bpm-monster. Zo kost de M3 Sedan voortaan €144.841 (+€4.140). De M3 Sedan Competition wisselt vanaf €149.214 van eigenaar (+€4.007) en de versie met xDrive kost nu €156.299 (+€4.159). De M3 Touring Competition xDrive kost voortaan €160.917 (+€4.273).
BMW 3-serie.
BMW 4-serie Coupé en Cabrio
De prijzen van de BMW 4-serie Coupé stijgen met €1.351 (4d0iA) tot €4.140 (M4 Competition xDrive). Uiteraard worden ook hier de sportieve subtoppers en de M4-versies het flinkst getroffen door de nieuwe bpm-tarieven. Dat geldt ook voor de 4-serie Cabrio. Die wordt €1.448 (420dA) tot €4.235 duurder (M4 Cabrio Competition xDrive). Als 420i zijn de 4-serie Coupé en Cabrio er voortaan vanaf €61.659 en €70.265.
BMW 4-serie Coupé.
BMW 4-serie Gran Coupé en elektrische i4
Voor de 4-serie Gran Coupé tik je per 2025 minimaal €64.857 af. Dat bedrag is voor de 420i die €1.640 duurder is geworden. De mild-hybride 420d wordt het zachtst getroffen door de hogere bpm-tarieven en stijgt €1.400 in prijs. De mild-hybride topversie M440i xDrive wordt €3.380 duurder en wisselt vanaf €106.880 van eigenaar.
Dat is lekker overzichtelijk: alle varianten van de elektrische BMW i4 worden €909 duurder. Dat betekent dat instapper i4 eDrive35 voortaan €60.700 kost en dat topversie i4 M50 voortaan minstens €78.971 moet opbrengen.
BMW i4.
BMW 5-serie en elektrische i5
De elektrische BMW i5 wordt over de gehele linie €970 duurder. Dat levert de i5 Sedan als eDrive40 een nieuwe vanafprijs op van €78.608. De i5 Touring met deze aandrijflijn is er nu vanaf €80.665.
En de 5-serie met verbrandingsmotoren? Ook die wordt duurder, al hangt het enorm af van welk type aandrijflijn je kiest. Zo worden de plug-in hybride 530e's met en zonder xDrive aandrijving €502 tot €606 duurder. De mild-hybride benzine- en dieselvarianten worden afhankelijk van de gekozen motorversie en carrosserievariant €1.490 tot €2.803 duurder. De plug-in hybride BMW M5 wordt juist iets voordeliger. De prijs van de M5 Sedan zakt met €609 naar €143.811. De M5 Touring daalt 'zelfs' €805 in prijs en kost nu €145.872.
BMW 7-serie en elektrische i7
BMW's grootste sedan is er uiteraard weer met verbrandingsmotoren - als 7-serie - én als i7 met volledig elektrische aandrijflijnen. De elektrische i7 wordt over de gehele linie €1.030 duurder. Ongeacht de gekozen aandrijflijn. Dat levert instapper i7 eDrive50 een nieuwe vanafprijs op van €123.569.
Ga je voor verbrandingsmotoren? Dan heb je de keuzen uit twee plug-in hybrides en een diesel. Plug-ins 750e xDrive en M760e xDrive worden achtereenvolgens een bescheiden €432 en €380 duurder. De mild-hybride diesel 740d xDrive wordt €3.161 duurder en kost voortaan €141.906.
BMW 7-serie
BMW 8-serie Coupé, Cabrio en Gran Coupé
Wie een 8-serie Coupé of Cabrio voor de deur wil parkeren, moet ook duizenden euro's extra meebrengen. De 8-serie Coupé is er als 840i voortaan vanaf €137.041. Daarmee is die variant €3.482 duurder geworden. De 8-serie Cabrio is er met deze aandrijflijn vanaf €149.561 (+€3.577). Ook hier geldt dat de M-versies het sterkst in prijs stijgen. De M8 Coupé wordt €4.850 duurder en kost nu €235.533. De M8 Cabrio wisselt vanaf €247.606 van eigenaar (+€4.926).
Wanneer de 8-serie Coupé en Cabrio je te onpraktisch zijn, dan biedt de 8-serie Gran Coupé uitkomst. De prijzen gaan omhoog met €3.577 (840i) tot €4.926 (M8). De nieuwe vanafprijs bedraagt €136.251.
BMW 8-serie Gran Coupé.
BMW X1 en elektrische iX1
In de markt voor BMW's kleinste SUV? Dan kun je voor verbrandingsmotoren én voor elektrische aandrijflijnen gaan. De vanafprijs van de elektrische BMW iX1 stijgt met €1.514 naar €50.052 (eDrive20). De iX3 xDrive30 wordt €848 duurder en kost nu €58.921.
Liever een verbrandingsmotor? Geen probleem, want de X1 is er met al dan niet mild-hybride benzine- en dieselmotoren én met plug-in hybride aandrijflijnen. Plug-ins xDrive25e en xDrive30 worden €432 duurder, wat ze nieuwe vanafprijzen van €52.630 en €56.620 oplevert. De in aanschaf voordeligste X1 is de sDrive18i. Die is €1.412 duurder dan voorheen en kost nu €53.751. De M35i neemt steviger in prijs toe (+€3.092) en kost voortaan €86.604. De andere benzine- en dieselvarianten worden €982 tot €1.339 duurder.
BMW iX1.
BMW X2 en elektrische iX2
Ongeacht de gekozen krachtbron wordt de elektrische BMW iX2 €849 duurder. Dat levert de eDrive20 een nieuwe vanafprijs op van €50.887. De iX2 xDrive30 kost voortaan €60.422. De X2 met verbrandingsmotoren wordt afhankelijk van de gekozen motor €984 (sDrive20i) tot €3.091 (M35i xDrive) duurder.
BMW iX2.
BMW X3
De kleinste prijsverhoging op de menukaart van de BMW X3 vinden we bij de plug-in hybride xDrive30e. Die wordt slechts €95 duurder en kost nu €67.973. Daarmee is het met afstand de voordeligste variant van de SUV. De 20 xDrive wordt €1.458 duurder en kost nu €73.705. Voor de X3 M50 ben je voortaan €105.798 kwijt. Dat is bijna €3.000 meer dan voorheen. Dieselen kan met de 20d xDrive en wel vanaf €83.666 (+€1.849).
BMW X3.
BMW X4
De X4 wordt over de gehele linie duizenden euro's duurder. Instapper xDrive20i kost voortaan €81.555. Dat is €3.057 meer dan voorheen. De xDrive30i, M40i en X4 M4 worden achtereenvolgens €3.076, €3.608 en €4.444 duurder. Ook de prijzen van de diesels gaan omhoog en wel met €2.133 (xDrive20d) tot €3.863 (M40d).
BMW X4 M.
BMW X5
Heb je interesse in een plug-in hybride BMW X5? Dan ben je volgend jaar slechts €475 meer kwijt dan dit jaar. De vanafprijs van de xDrive50e neemt met dat bedrag toe en kost nu €102.455. De xDrive40i blijft in aanschaf de voordeligste variant, al ben je daar met €120.452 nu wel €3.555 meer voor kwijt dan voorheen. Je ziet het goed: het prijsverschil met de plug-in bedraagt slechts drie euro. De X5 M Competition wordt €5.417 duurder (€242.908), subtopper M60i xDrive €4.847 (€182.187).
BMW X5.
BMW X6
De prijzen van de BMW X6 stijgen met €3.574 tot €5.359. De kleinste prijsverhoging is voor instapper X6 xDrive40i, die voortaan €127.070 kost. De X6 M Competition ondergaat niet geheel verrassend de grootste prijsstijging. Die is er voortaan vanaf €245.136.
BMW X6.
BMW X7
BMW's grootste SUV is met slechts drie aandrijflijnen leverbaar. De voordeligste is de xDrive40i. Zijn prijs gaat €4.134 omhoog, wat de X7 een nieuwe vanafprijs van €152.642 oplevert. De X7 M60i kost voortaan €205.398 en is daarmee €5.141 duurder geworden. Dieselen kan opnieuw met de xDrive40d. Daarvoor tik je voortaan €161.520 af, €4.514 meer dan voorheen.
BMW X7.
BMW iX
De BMW iX - die enkel met elektrische aandrijflijnen leverbaar is - wordt over de gehele linie €667 duurder. Dat is exact de nieuwe vaste voet voor elektrische auto's. De BMW iX is er per 2025 vanaf €85.741 (xDrive40). Topversie iX M60 vanaf €137.784.
BMW iX.
BMW XM
Wat uiterlijk betreft is de XM misschien wel de opvallendste SUV van BMW. Het is ook de enige in dit overzicht waarvan maar twee derde van de beschikbare varianten per 2025 iets voordeliger zijn geworden. De instapper - de plug-in hybride 50e - is de enige die iets duurder wordt. Zijn prijs stijgt met een verwaarloosbare €146 naar €131.633. De simpelweg XM geheten uitvoering en de XM Label Red geheten overtreffende trap daarvan worden achtereenvolgens €344 en €422 goedkoper.
BMW XM 50e.
BMW Z4
De BMW Z4 lijkt geen opvolger te krijgen. Wie nog een Z4 wenst, moet per 2025 meer geld naar de dealer meebrengen dan voorheen. Instapper Z4 sDrive 20i wordt €2.886 duurder en kost nu €67.423. Topversie M40i neemt met €3.228 in prijs toe en wisselt nu vanaf €97.491 van eigenaar.
BMW Z4