'Bij gelijke kosten zou meerderheid Nederlanders al (deels) elektrisch rijden'
'Stagnatie door misvattingen en gebrek aan kennis'
Een opvallende conclusie van Nationale Nederlanden: een gebrek aan kennis over elektrisch of hybride rijden weerhoudt velen van de overstap. Ook de kosten spelen mee, zodanig zelfs dat bij gelijke kosten de meerderheid van Nederlanders al (deels) elektrisch zou rijden.
Nationale Nederlanden ziet een veel rooskleuriger toekomst voor elektrisch rijden dan hoe het beeld nu is. Nu is immers pas een krappe 14 procent van het Nederlandse wagenpark volledig elektrisch of hybride aangedreven, maar volgens NN kan het veel harder gaan met de transitie als meer Nederlanders op de hoogte zouden zijn van het werkelijke financiële totaalplaatje van elektrisch en hybride rijden. Nog bijna driekwart van de respondenten van een onderzoek van Nationale Nederlanden gelooft bijvoorbeeld ten onrechte dat de verzekering en het onderhoud duurder zijn dan bij brandstofauto's.
Maurice Koopman, CEO Schade & Inkomen bij Nationale Nederlanden, ziet dat dergelijke misvattingen de overstap in de weg zitten bij velen, ook als het gaat om de toekomstige kosten: "Voor particulieren en ondernemers is het cruciaal om goed geïnformeerd te zijn over aankomende wet- en regelgeving. Het is belangrijk om bij het kopen van een duurzamere auto naar de totale eigendomskosten te kijken. Nu zijn deze auto’s vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in andere kosten. Weliswaar komt er een stijging van de wegenbelasting aan, maar aan de andere kant verwachten we dat de aanschafwaarde zal dalen."
Toch weet ook NN dat vooral volledig elektrische auto's qua aanschafkosten nu nog duurder zijn dan de brandstofequivalenten. Als die aanschafkosten gelijk zouden zijn, dan zou – zo haalt NN aan – volgens onderzoek van Markteffect bijna 60 procent van de particulieren en zzp'ers nu al deels of geheel elektrisch rijden en binnen het mkb- en grootzakelijke wagenpark zou dat respectievelijk zelfs 73 en 84 procent zijn.
Het halen van dergelijke percentages is volgens NN dus verder vooral nog afhankelijk van hoe mensen geïnformeerd zijn. Zo kan het bijvoorbeeld volgens de verzekeraar ook lonen om je te verdiepen in eventuele stimulansen vanuit je werkgever. 87 procent van de werkgevers zou volgens het onderzoek van NN namelijk duurzaam reizen stimuleren, terwijl driekwart van de werknemers zegt niet gestimuleerd te worden door hun werkgever. Feit blijft dat een dergelijke stimulans sterk genoeg moet zijn om het kostentechnisch aantrekkelijk genoeg te maken. Ook heeft natuurlijk lang niet iedereen überhaupt het geld liggen om een nieuwe of jonge auto aan te schaffen.