Betrapt: de nieuwe BMW 3-serie (en de elektrische i3!)

Zeer vergelijkbaar

Spyshots BMW 3-serie
Spyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serieSpyshots BMW 3-serie /i3Spyshots BMW 3-serie /i3Spyshots BMW 3-serie /i3

Weinig zo lekker als een dubbele vangst. AutoWeek kan je niet alleen de splinternieuwe BMW 3-serie met verbrandingsmotoren laten zien, maar ook het nagelnieuwe elektrische alternatief daarvan van de Neue Klasse. Ze lijken extreem veel op elkaar, maar er zijn verschillen.

BMW heeft achter de schermen een uitgebreide reeks modellen van wat het de Neue Klasse noemt klaarstaan. Dat worden volledig als EV ontwikkelde elektrische modellen die al dan niet gezelschap krijgen van varianten met een brandstofcel. Met de Vision Neue Klasse en Vision Neue Klasse X blikte BMW al vooruit op het design van achtereenvolgens het elektrische Neue Klasse-equivalent van de 3-serie en de nieuwe elektrische iX3. Onlangs werd bekend dat de designtaal die BMW over de Neue Klasse-modellen uitstort níet voorbehouden blijft aan die modellen. Dat betekent dat ook de volgende generatie 3-serie met verbrandingsmotoren sterke uiterlijke overeenkomsten vertoont met de elektrische 'i3'. Een verse serie spionagefoto's wijst er op dat de modellen wel meer dan slechts 'op elkaar gaan lijken'.

We kunnen je op deze beelden zowel de elektrische '3-serie van de Neue Klasse' als de nieuwe BMW 3-serie met verbrandingsmotoren laten zien. Beide modellen lijken als twee druppels water op elkaar en vertonen dus grote visuele gelijkenissen met de Vision Neue Klasse. We zien een strakke, en relatief laag geplaatste oplopende schouderlijn, in de portieren verzonken handgrepen en een ietwat aflopende sedankont. Eén van de gesnapte exemplaren heeft aan weerszijden van de achterbumper een set knalpijpen, een ander testmodel is geheel van uitlaatpijpen verstoken. Dat deed ons vermoeden dat BMW de toekijker om de tuin hoopte te leiden door één van zijn testmodellen nepuitlaten te geven, maar niets is minder waar. Zo heeft de elektrische 'i3' - het exemplaar met de blauwe remklauwen een aanzienlijk kortere voorzijde. Kijk maar eens naar de afstand tussen het voorportier en de wielkast. Wie goed kijkt ziet ook dat de twee sedans een afwijkende raampartij hebben.

Spyshots 3-serie

De voorzijde van de gesnapte 3-serie mét uitlaatpijpen onder z'n achterste.

Spyshots BMW i3/elektrische 3-serie

De elektrische 3-serie/i3 heeft een beduidend korter front.

We vermoeden dat de gesnapte variant met uitlaatpijpen de nieuwe 3-serie is, de uitlaatloze variant moet haast wel de elektrische Neue Klasse-sedan zijn. Hoewel het goed mogelijk is dat BMW ze straks gewoon als 3-serie en i3 gaat voeren - op dezelfde wijze als de 5-serie en i5 - hebben ze naar verwachting niet hetzelfde platform. De 5-serie en i5 delen wél hetzelfde platform. De nieuwe elektrische '3-serie/i3' staat op Neue Klasse-hardware, waar we de nieuwe 3-serie met verbrandingsmotoren op een doorontwikkeling van het huidige CLAR-platform verwachten. Over die benzine-BMW gesproken: het gesnapte exemplaar zou zomaar eens de nieuwe M340 kunnen zijn. Hoewel hij vier knalpijpen onder zijn achterste heeft, lijkt het spoilerwerk en de zichtbare remmerij niet potent genoeg om dit een M3 te laten zijn.

Hoe dan ook: BMW-chefontwerper Adrian van Hooydonk maakte geen grapjes toen hij zei dat de modellen van de Neue Klasse en de niet-elektrische BMW's sterk op elkaar gaan lijken. Opvallend hierbij: de nog piepjonge BMW X3 - dus met verbrandingsmotoren - gaat níet op het elektrisch aangedreven Neue Klasse-equivalent lijken. Daarvoor kwam de X3 kennelijk net te vroeg.

Lezersreacties (90)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.