AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Baojun: nieuw Chinees merk van General Motors
40
General Motors nam de afgelopen jaren afscheid van de merken Oldsmobile, Pontiac, Saturn en Hummer. Aan de andere kant van de wereld komt er weer een merk bij. Voor de Chinese markt start GM met Baojun.
General Motors is inmiddels goed gevestigd op de Chinese automarkt. Tot nu toe spelen de merken van GM daar echter een rol in het premium-segement. Met het nieuwe merk Boajun wil het de nationale merken aanvallen. Met deze onlangs gepresenteerde 630 wil het de strijd aangaan met de modellen van Geely, Chery en andere Chinese merken.
Baojun is ontstaan uit een samenwerking met SAIC en Wuling, merken waarmee GM in China al sinds jaar en dag zaken doet. "We hebben goed gekeken naar de markt en onze klanten," zegt Kevin Wale van de GM China Group. "Kwaliteit, design, brandstofverbruik en duurzaamhedu zijn de zaken waar de mensen op letten." Zo zie je maar dat niets menselijks de Chinezen vreemd is.
De Baojun 630 is te koop met een 1,5- en 1,8-liter benzinemotor, beide voldoen ze aan de Euro IV-emissie-eisen. In de toekomst moet het merk een compleet modellenprogramma bieden. De bestelauto's blijven echter het domein van Wuling. Van de 630 moeten 100.000 exemplaren per jaar worden gebouwd.