Back to Basics: Skoda Octavia

Je ziet het er wel vanaf...

Back to basics: Skoda Octavia
Back to basics: Skoda OctaviaBack to basics: Skoda OctaviaBack to basics: Skoda OctaviaBack to basics: Skoda OctaviaBack to basics: Skoda Octavia
Hoewel de huidige generatie sinds 2013 meeloopt, behoort de Skoda Octavia nog steeds tot de twintig best verkochte auto's van dit jaar. Veel ruimte voor een schappelijke prijs luidt het devies. Waar veel leaserijders hun Octavia flink aankleden, ontleden wij het model tot aan zijn kaalste vorm. Dit is de Skoda Octavia Combi Active.

Skoda Octavia Combi Active
€ 24.390

Eind 2012 presenteerde Skoda de derde generatie van de Octavia waarna de auto na de jaarswisseling bij de dealers stond. Niet geheel zonder succes: bijna veertienduizend exemplaren verkocht Skoda in zijn introductiejaar. Met daaropvolgend jaarlijks gemiddeld zesduizend verkochte exemplaren, is de derde generatie tot nu toe het succesvolst gebleken. Begin vorig jaar kreeg de in het Tsjechische Mladá Boleslav geproduceerde Octavia een facelift, waarbij vooral het front van de auto op de tekentafel belandde. De voortaan opgesplitste koplampen met twee ongelijke delen zorgden voor een aangepast vooraanzicht. Als hatchback en stationwagen staat de Octavia bij de dealers. Wij halen die laatste door de configurator. Voor wie de 'Active' kiest, heeft Skoda één benzinemotor in de aanbieding. Die 1.0 TSI heeft 115 pk in zijn mars waarmee de Combi een topsnelheid van 201 km/h haalt. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h neemt nipt meer dan 10 seconden in beslag. Qua prestaties heeft de Tsjech weinig reden tot klagen. Ook de immense kofferbak, die ruimte biedt voor 610 liter aan bagage is natuurlijk standaard aanwezig in de Octavia Combi.

Nemen we de koets echter onder de loep, dan zie je al van grote afstand dat de Active de instapper is. Zwart hard plastic siert op de spiegelkappen, dakrails en handgrepen. Ook de donkerblauwe kleur doet het al vrij frivool-loze uiterlijk weinig goed. Als klap op de vuurpijl houdt Skoda lichtmetalen wielen achterwege en monteert daarvoor in plaats 15-inch stalen exemplaren met plastic doppen. Ergens een oude sok met nog een beetje spaargeld over? 16-inch lichtmetaal kost € 300 extra. Nemen we plaats in de Octavia, dan zien we in eerste instantie dat Skoda de lijn van het keiharde zwarte plastic aan de buitenkant óók binnenin doorzet. Alleen het stuur, de handremgreep en versnellingspookknop zijn met leder afgewerkt. De zetels worden met 'Arun' stof bekleed.

Tot zover weinig te melden over de standaarduitrusting dus. Toch valt het allemaal relatief mee. Zo zijn de mistlampen aan de voorkant en led-achterlichten wél standaard inbegrepen bij een Active. Ook laten de deuren zich automatisch openen middels een op afstand te vergrendelen sleutel. Spiegels en zijruiten aan de voorzijde (niet achter dus!) worden automatisch bediend. Ook handbediende airconditioning en cruise control krijg je van Skoda mee. Dé ijskrabber die Skoda in de tankklep verstopt, is uiteraard ook aanwezig. In het middenconsole vinden we het 'Radio Swing' infotainmentsysteem terug. Het touchscreen biedt toegang tot de multimedia met speciale Apple-aansluiting, maar niet tot een navigatie want die ontbreekt. Naast een rits airbags gaat er ook een knieairbag bij de bestuurder af ten tijden van een ongeluk. Na een eventuele crash remt de Octavia standaard zelf af door de Multi Collision Brake. Opzoek naar een trekhaak? Voor € 710 monteert Skoda een vaste trekhaak, € 920 kost een afneembaar exemplaar.

Op het eerste oog lijkt het dus een kale bedoening in de Octavia Combi Active, maar wie een tweede blik werpt op de uitrusting zal een stuk positiever oordeel vellen over de Skoda. Of toch niet? Laat het ons weten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (108) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum