AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
  • Hyundai
  • i20
51

Grote stappen, snel thuis

Back to Basics: Hyundai i20

Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B Hyundai i20 B2B
  • Max Veldhuis
  • Autonieuws
23 januari 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to basics:

 Zijn basismodellen nog altijd 'showroomlokkertjes', of kun je daadwerkelijk gelukkig worden met een instapper? In 'Back to basics' zoeken we het uit!

Aziatische merken staan erom bekend dat ze de optielijsten overzichtelijk houden. In sommige gevallen kun je zelfs helemaal niets extra’s meer aanvinken, zoals bij de Hyundai i20 i-Motion.

Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion

€18.635

Met de komst van de nieuwe i20 liet Hyundai zien dat het wat betreft het exterieurdesign een meer gewaagde richting inslaat. De B-segmenter kreeg scherpere lijnen en de hoekige koplampen lopen naadloos over in de grille, die zowel met zijn horizontale als verticale spijlen een kenmerkend designelement begint te worden voor Hyundai. Aan de achterkant springen de lichten het meest in het oog. Ze lijken visueel met elkaar verbonden, maar de i20 heeft geen grote ledbalk op zijn kofferdeksel, zoals bij veel andere auto’s tegenwoordig wel het geval is.

In motorisch opzicht heeft de i20 twee verschillende uitvoeringen: een 84 pk sterke atmosferische 1.2 MPI-viercilinder, of de 100 pk sterke geblazen 1.0 T-GDI driecilinder. Het verschil tussen de twee krachtbronnen komt pas echt naar voren in het koppel: de 1.2 moet het doen met 118 Nm, terwijl de driecilinder er dankzij zijn turbo 171 Nm uit perst. Voor basisuitvoering i-Motion blijft de motorkeuze beperkt tot de 1.2 MPI, de Comfort en Comfort Smart zijn de enige twee uitvoeringen die met beide krachtbronnen te krijgen zijn. De uitvoeringen daarboven, Premium en Premium Sky, zijn altijd gebonden aan de T-GDI. Mensen die het schakelen liever aan de techniek overlaten zullen hun heil eveneens bij de driecilinder moeten zoeken: de 1.2 MPI is namelijk alleen leverbaar met een handgeschakelde vijfbak, voor de zeventraps automaat met dubbele koppeling moet je bij de 1.0 T-GDI zijn.

De enige keuzemogelijkheid

 Goed, terug naar de basis. Bij het configureren van de i20 i-Motion valt er zoals gezegd niet heel veel meer te kiezen. Gelukkig kun je nog wel bepalen welke lakkleur je auto krijgt. Standaard is de i20 gespoten in ‘Polar White’, voor €695 wordt dat ‘Sleek Silver Metallic’. Voor nog eens €100 extra heb je de keuze uit zeven verschillende parelmoerlakken met spannende namen als ‘Dragon Red’, ‘Intense Blue’ en ‘Mangrove Green’. Een vrolijkere uitdossing voor de basisuitvoering behoort dus tot de mogelijkheden.

Hyundai i20 B2B

Hyundai i20

Dat geldt alleen niet voor de wielen, want dat zijn op de i-Motion altijd 15-inch exemplaren van staal. Lichtmetaal is af-fabriek niet als optie te krijgen. Wel heeft de i20 standaard een bandenspanningscontrolesysteem. Daarnaast zijn er op de i-Motion ook geen buitenspiegels of deurgrepen in zwart plastic te bekennen. Die buitenspiegels zijn overigens verwarmd. Uit de koplampen van de basis-i20 schijnt halogeen licht, maar een lichtsensor is standaard aanwezig. Voor het parkeren moet je op je eigen ogen vertrouwen, want de i-Motion heeft geen parkeersensoren.

Het mag alles zijn…

 …zolang het maar zwart is. Zwart stof, welteverstaan, want dat is de enige keuze voor de bekleding van de i-Motion. Verder is het vooral zwart plastic dat de klok slaat, met iets lichter plastic op het dashboard als ‘sierlijst’. Hyundai beperkt de hoeveelheid handwerk voor de bestuurder, want zowel de spiegels als alle vier de zijruiten zijn elektrisch bedienbaar. De versnellingspook en het opvallende vierspaaks stuurwiel zijn van kunststof, maar het stuur beschikt standaard wel over knoppen voor de bediening van de boordcomputer en het multimediasysteem.

Hyundai i20 B2B

Hyundai i20

Dat systeem heeft in de i-Motion overigens maar een klein schermpje, voor het grotere 8-inch scherm moet je bij de Comfort zijn. Wel zijn DAB+, Bluetooth en een usb-aansluiting standaard aanwezig. De boordcomputer heeft een 3,5-inch scherm tussen de tellers. Verder heeft de i20 in zijn basistrim handbediende airconditioning. Je hoeft dus niet bij te betalen om in de zomer je hoofd koel te houden. Ook cruisecontrol is standaard. Qua veiligheidssystemen beschikt de i-Motion over Lane Keeping Assist, Front Collision Assist met voetgangersherkenning, verkeersbordenherkenning en eCall.

Bij het configureren van de i20 i-Motion is het dus een kwestie van grote stappen, snel thuis. Meer opties zijn er niet leverbaar. Wel kun je bij het samenstellen van de i20 kiezen uit rijkere uitrustingsniveaus. Bij de Comfort krijg je vanaf €20.335 onder meer 16-inch lichtmetalen wielen, een achteruitrijcamera, een digitaal dashboard en een 8-inch multimediascherm. Bij de Comfort Smart, die vanaf €21.335 in de prijslijst staat, bedraagt het formaat van dat scherm 10,25 inch. De Premium voegt daar voor nog eens €3.000 extra volautomatische airconditioning, adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming, led-verlichting en een Bose-audiosysteem aan toe. Liever iets meer licht in het interieur? Dan is de duurste uitvoering Premium Sky met zijn glazen schuif-/kanteldak voor €25.635 een geschikte keuze. Heb je toch nog iets om over na te denken.

Signalement

Merk Hyundai
Model i20 1.2 MPI i-Motion
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.847

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 62 kW / 84 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 118 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.040 mm / 1.775 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 988 kg
Laadvermogen 562 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 910 kg / 450 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s
CO2-uitstoot (WLTP) 118 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i20
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Hyundai Hyundai i20 Back to basics

Uitgelicht aanbod

    1.0 T-GDI Premium SPORT , AIRCO, NAVI, STOELVERW.

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium SPORT , AIRCO, NAVI, STOELVERW.

    • 2016
    • 53.836 km

    € 11.950

    1.2 HP i-Motion Comfort

    Hyundai i20 1.2 HP i-Motion Comfort

    • 2015
    • 100.500 km

    € 9.500

    1.2i ActiveVersion

    Hyundai i20 1.2i ActiveVersion

    • 2012
    • 92.086 km

    € 4.950

Meer Hyundai i20 occasions

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai i20 specificaties
  • Hyundai i20 occasions
  • Hyundai i20 video's
Advies en informatie
  • Hyundai i20 tests
  • Hyundai i20 gebruikersreviews
  • Hyundai i20 index
PREMIUM
Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen Polo

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Lees meer
Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

96

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    4
    • 18 februari 2021
  • Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

    Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

    96
    • 12 februari 2021
  • PREMIUM
    Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen Polo

    Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen...

    • 9 februari 2021
  • Hyundai i20 – Achteruitkijkspiegel

    Hyundai i20 – Achteruitkijkspiegel

    8
    • 16 januari 2021
  • Review
    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Comfort (2019)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Comfort (2019)

    1
    • 2 december 2020
  • Review
    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2020)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2020)

    5
    • 25 november 2020
  • Test: Hyundai i20

    Test: Hyundai i20

    • 10 november 2020
Merk
Merk
  • Review
    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

    • 26 februari 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    7
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    5
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    ‘Hyundai geen last van chiptekort door slim inkopen’

    ‘Hyundai geen last van chiptekort door...

    28
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor accuwissel

    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor...

    72
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    261
    • 23 februari 2021
  • Review
    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    4
    • 18 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep