Back to Basics: Citroën C4 Cactus

Potiger, luxer en duurder

Back to basics: Citroën C4 Cactus
Back to basics: Citroën C4 CactusBack to basics: Citroën C4 CactusBack to basics: Citroën C4 CactusBack to basics: Citroën C4 CactusBack to basics: Citroën C4 CactusBack to basics: Citroën C4 CactusBack to basics: Citroën C4 Cactus
Sinds kort staat de gerestylde Citroën C4 Cactus bij de Nederlandse dealers. De auto oogt rondom een stuk strakker, zou comfortabeler zijn en is zelfs wat hoger gepositioneerd dan de vorige editie. De basisprijs ligt dan ook hoger, maar wat krijg je daarvoor terug?

Citroën C4 Cactus Live
€ 21.990

In september 2014 was je voor net iets meer dan 17 mille eigenaar van een C4 Cactus Puretech 82 Live. In vergelijking daarmee kost een C4 Cactus nu dus beduidend meer. Maar de € 5.000 gaat niet op in lucht, want je krijgt nu om te beginnen 28 pk meer bij de instapper. Citroën lepelt namelijk nu de Puretech 110 in de basisversie. Hiermee haalt de 4,17 meter lange Fransman een topsnelheid van 193 km/h en duurt een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h 10,3 seconden. Een groot verschil met de topsnelheid van 167 km/h en een 12,9 seconden durende sprint in de 'oude' basis-Cactus. Aan het Puretech-blok koppelt PSA een handgeschakelde zesbak. Naast de 1.2 met 110 pk staat er één sterkere benzineversie in de bestellijsten: de Puretech 130. Op dieselgebied zijn er twee krachtbronnen beschikbaar, een BlueHDi met 100 of 120 pk.

Hoewel de motorisering een flinke boost kreeg, zie je dat aan de buitenkant van de vernieuwde Cactus niet af. In zijn basistrim oogt de Citroën namelijk behoorlijk kaal. Groot aandeel daarin heeft de witte basislak, waardoor alle zwarte kunststofdelen worden geaccentueerd. Spiegels, wielkastranden, handgrepen: alles is in het zwart uitgevoerd. De 16-inch wielen zijn daarbij aangekleed met plastic doppen. De vernieuwde C4 Cactus levert wat speelsheid in, maar bij de Live is dat nog een tikkeltje meer. Wel is de auto standaard voorzien van Citroëns nieuwe hydraulische veersysteem en ook binnenin zit de Cactus goed in de spullen. Het multimediaysteem heeft standaard een 7-inch touchscreen en Bluetooth. Het klimaat kan geregeld worden met handmatig bediende airconditioning, cruisecontrol is standaard en de voorste portierramen en buitenspiegels laten zich elektrisch bedienen. Voor de nu al beroemde, extra comfortabele stoelen dien je echter een stapje hoger te gaan op de uitrustingsladder, want die zijn enkel leverbaar vanaf de 'Business'.

Voor wie de kale Live wil aankleden met meer voorzieningen, heeft Citroën weinig in petto. 'Luxe' zaken als lichtmetalen wielen, parkeersensoren of navigatie met DAB-plusradio zijn namelijk geschrapt van de optielijst. Er kan alleen uit andere lakkleuren (tussen de € 275 en € 725) gekozen worden. Wie toch op zoek is naar andere gebruiksgemakken, komt al snel uit bij de Business- of Feel-uitvoering. Deze zijn standaard voorzien van bijvoorbeeld navigatie, parkeersensoren, automatische airco of 16-inch lichtmetaal. Deze staan voor respectievelijk € 22.790 en € 23.590 op naam van een nieuwe eigenaar.

Lezersreacties (354) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.