Back to Basics: Audi A6

Geen sensoren in de grille

Back to basics: Audi A6
Back to basics: Audi A6Back to basics: Audi A6Back to basics: Audi A6Back to basics: Audi A6Back to basics: Audi A6Back to basics: Audi A6Back to basics: Audi A6Back to basics: Audi A6
Audi's nieuwe A6 werd begin dit jaar onthuld en kreeg in april zijn eerste prijzen. Op motorengebied valt er niet veel te kiezen, maar als het gaat om uitrusting natuurlijk wel. Dit is wat er overblijft als de fraai aangeklede auto's op de persfoto's volledig worden uitgekleed.

Audi A6 50 TDI Quattro
€ 78.745

De prijslijst van de A6 is nog erg kort, zeker voor Audi-begrippen. Van de twee motoren die aanvankelijk op de prijslijst stonden – de 55 TFSI en de 50 TDI – staat er nog maar één in de configurator: de diesel. In beide gevallen gaat het om bijzonder krachtige motoren en daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. De V6 TDI verdeelt 286 pk over vier wielen en kost minimaal € 78.745. De basisversie heet eenvoudigweg 'A6', vanaf daar kan worden gekozen voor de wat sportievere 'Sport' en de met chroom behangen 'Design'. Vandaag laten we die versies natuurlijk aan ons voorbijgaan, wat meteen al enkele duizenden euro's bespaart. Als rasechte krenten gaan we voor de 'kleur' Briljantzwart, want dat is de enige tint waarvoor geen meerprijs geldt. Onze A6 rolt standaard op 18-inch lichtmetaal en beschikt over ledachterlichten en -koplampen, al zijn die laatste niet voorzien van de slimme matrixtechnologie. Dat betekent dat ook de dagrijverlichting, toch een belangrijk punt voor een Audi, wat eenvoudig oogt. Een voordeel van de relatief kale versie is dat de op z'n zachtst gezegd opvallende sensoren in de grille ontbreken, omdat die bij het 'Assistentiepakket Tour' ter waarde van € 2.801 horen.

Aan de binnenzijde valt het oog als eerste op de stoffen bekleding, want dat is toch wel een beetje een domper in een grote, dure sedan. Bestuurder en passagier dienen hun stoelen bovendien handmatig te verstellen. Op zich niet verwonderlijk in een basisversie, maar het betekent wel dat de prijs meteen fors omhoog gaat voor wie deze vrij voor de hand liggende zaken wél wil hebben. Alleen al omwille van de restwaarde lijkt het Pro Line-pakket van
€ 3.800 een verstandige investering. Voor dat geld krijg je knopjes voor de stoelverstelling, een audio-upgrade, het digitale 'Virtual Cockpit'-instrumentarium en MMI Navigatie Plus. Eenvoudige navigatie is standaard, maar pas bij 'Plus' krijg je een scherm van 10,1 in plaats van 8,8 inch. Natuurlijk zijn de genoemde opties ook los verkrijgbaar. Wie leer wil, kan € 1.471 investeren voor de optie 'Twinleder', met keuze uit vier kleurencombinaties. Duurdere uitvoeringen bieden bovendien de mogelijkheid om voor sport- of comfortstoelen te kiezen, wij gaan natuurlijk voor de standaard exemplaren. Opvallend is dat Audi daarbij € 211 vraagt voor handmatig verstelbare hoofdsteunen. Die kenden we nog niet.

Toch is het natuurlijk niet helemaal behelpen aan boord van een A6. Behalve het al genoemde navigatiesysteem is cruisecontrol bijvoorbeeld standaard, net als gescheiden klimaatregeling met de bekende nieuwe touchscreen-bediening, parkeersensoren rondom en de nodige usb-aansluitingen. Wie zijn A6 echter enigszins op niveau wil aankleden, kan beter alvast op zijn portemonnee in gaan praten. Met een paar niet eens zo heel opvallende opties loopt de prijs namelijk bijzonder rap op. Een achteruitrijcamera kost € 658, de op veel kleinere auto's standaard aanwezige DAB+-radio € 601 en Lane Departure Warning € 658. Wil je daarbij ook nog verkeersbordherkenning? Dan wordt het € 755. Om deuren en achterklep te kunnen openen zonder de sleutel aan te raken moet de knip toch echt handmatig worden geopend: € 1.148.

Opvallend is vooral hoeveel geld er kan worden gespendeerd aan het upgraden van de rij-ervaring. Zo vraagt luchtvering een investering van € 2.801, kost 'dynamische vierwielbesturing' € 2.661, kost een sportdifferentieel € 2.101 en een sportonderstel - uiteraard niet te combineren met die luchtvering - € 588. Dat een potig gemotoriseerde A6 met dit soort mogelijkheden in Nederland al snel een ton kost, zal dan ook niemand verbazen, maar zou jij genoegen nemen met een minder duur exemplaar? Brand los!

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (136) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum