AutoWeekend Top-10: ontwerpen van Ian Callum
Jaguar presenteerde deze week één van de belangrijkste modellen uit z'n geschiedenis: de XE. De auto is zo belangrijk voor Jaguar, omdat-ie een geheel nieuwe doelgroep aanboort en de verkopen flink op gaat stuwen.
Ook de XE is natuurlijk weer ontworpen door Ian Callum, de Engelsman die al zo veel mooie auto's in z'n portfolio heeft. Dat bracht ons op een idee voor deze AutoWeekend Top-10: de mooiste tien auto-ontwerpen waar Ian Callum bij betrokken was.
We hebben geput uit de auto's die Ian Callum zichzelf op z'n officiële website toedicht.
10. Ford Puma (1997). Jawel, de olijke Ford-coupé is een creatie van Ian Callum. Het is jammer dat de ruimte onder de achterste wielkasten onnodig groot is, want verder is dit voor een kleine sportcoupé een behoorlijk tijdloos ontwerp. Of deze tiende stek het resultaat is van de roze bril van de auteur? Hoe kom je erbij!
9. Jaguar XE (2015). Nu al de XE? Toch wel. Want al is het ontegenzeggelijk een fraaie auto, de wow-factor die de F-Type bij z'n onthulling had, ontbrak bij de première van de XE in Londen. Het is wellicht niet fair om zo veel emotie bij een middenklasser te verwachten, maar wat ons betreft had Jaguar iets meer lef kunnen tonen bij het design van z'n concurrent voor de 3-serie.
8. Jaguar RD6 Concept (2003). Misschien wel de meest onbekende auto uit dit lijstje. De naam zou ook die van een robot uit de nieuwe Star Wars-film kunnen zijn, maar het gaat om de eerste door Ian Callum getekende Jaguar. De koplampunits keerden later terug op de originele Jaguar XF.
7. Aston Martin DB7 (1994). Dit is een moeilijke, want voor veel mensen geldt de DB7 als misschien wel de mooiste auto van de jaren negentig. Wij vinden dat de achterlichten, die afkomstig zijn van de Mazda 323F, punten kosten. En dat is in dit lijstje vol pareltjes voldoende om naar beneden te zakken naar een zevende plek. Maar wees gerust: we komen nog twee andere Aston Martins in de top van de lijst tegen.
6. Jaguar C-X75 (2010). Jaguar betoverde zelfs de grootste sceptici op de Autosalon van Parijs in 2010 met de C-X75, een plug-in hybride die zelfs heuse gasturbines aan boord had als range-extenders. Jaguar kondigde al snel aan dat de supercar ook in productie zou gaan, maar dan met een downsizemotor als range-extender. Uiteindelijk werd het project vanwege de economische crisis helemaal gestaakt. Gelukkig hebben we de foto's -en enkele rijdende prototypes- nog...
5. Aston Martin Vanquish (2001). De originele Vanquish waar Pierce Brosnan in Die Another Day in reed is zonder enige twijfel één van de beste Bond-auto's ooit. Bloedsnel, begeerlijk en toch understated, een betere match met James Bond was niet denkbaar. Waarom dan niet hoger in deze lijst? Simpel: Callum heeft een nog mooiere Aston Martin getekend...
4. Jaguar C-XF(2007). Kun je als merk een te mooie concept-car maken? Het lijkt een onmogelijkheid, maar de op de NAIAS van 2007 gepresenteerde C-XF was zo bloedstollend mooi, dat de daadwerkelijke XF (waar de concept-car ons warm voor moest maken) ons toch wat tegenviel. Bij de facelift kreeg de XF eindelijk een front dat meer op dat van de concept-car leek, maar de schoonheid van deze vingeroefening heeft de zakensedan helaas nooit gehaald.
3. Volvo C70 (1999). Volgens de meeste ingewijden is deze auto getekend door Peter Horbury, maar Ian Callum zegt op z'n eigen site toch echt dat hij verantwoordelijk was voor het ontwerp van de oer-C70. We gaan er dus maar van uit dat die informatie correct is. Een derde stek is meer dan terecht, want wat ons betreft is de oer-C70 één van de mooiste niet-exoten van de afgelopen decennia.
2. Aston Martin DB9 (2003). Ondanks dat deze auto al een dik decennium op de prijslijst staat, raken wij maar niet uitgekeken op deze aristocratische schoonheid. De concurrentie is technisch gezien dan misschien een stuk geavanceerder, ze kunnen qua lijnenspel na al die jaren nog steeds niet winnen van de mooiste Aston Martin van deze eeuw.
1. Jaguar F-Type (2013). De mooiste auto uit de prijslijst is de DB9 echter niet. Die eer is sinds vorig jaar weggelegd voor de F-Type. Met name in coupévorm is het een absolute parel. Eerlijk is eerlijk: gaat het puur om het rijden, dan is de Porsche Cayman net een stukje beter. Maar de Zuffenhauser gaat in de tweede ronde finaal knock-out als de looks mee gaan spelen.
Om de disucssie nog wat te voeden nog even de auto's die de lijst niet gehaald hebben: de Nissan R390, Ford Escort Corsworth (een icoon, maar niet echt mooi), Jaguar XK (overschaduwd door de moderne Jaguar-ontwerpen) en de Jaguar R Coupé, een concept-car die onze hartslag niet echt kan opstuwen.
O, en Ian Callum is vergeten de Jaguar X-Type Estate op z'n c.v. te zetten! Of zou hij zich schamen voor z'n supervisie over dat project?
Lees ook

Audi RS6 Avant 5.0 TFSI quattro (2008)

Mercedes-AMG C63 S E Performance: vanaf net geen €150.000

Logo Porsche vernieuwd: zie jij het verschil?

BMW X5 en X6: nieuwe diesel én M-versies op de prijslijst

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.