AutoWeek Top 50: Mazda MX-5
Voor echt, open, maar betaalbaar rijplezier was je vele jaren lang aangewezen op met name Engelse en Italiaanse roadsters. Met zijn tweeën met je haren in de wind rijden deed je in een Alfa Romeo Spider, of een Lotus Elan. Open, laag, licht en achterwielaandrijving; een gouden receptuur waar Mazda eind jaren tachtig ook mee aan de slag ging.
Niemand, ook Mazda zelf niet, zal ontkennen dat de Miata stevig geïnspireerd was op de Elan. Het idee ontstond al ruim tien jaar eerder, toen een Amerikaanse autojournalist in een gesprek met Mazda-ingenieurs zijn beklag deed over het feit dat een dergelijke auto niet meer gebouwd werd. Zo gezegd, niet gedaan en het idee dreigde een idee te blijven. Maar toen dezelfde Bob Hall jaren later voor Mazda ging werken, begon het opnieuw te borrelen. Mazda pakte de handschoen op en na een designwedstrijd tussen Mazda's designstudio's in Californië en Tokio werd de concept car productierijp gemaakt.
Voor de niet-kenners: de eerste generatie MX-5 werd onder wel-kenners bekend onder de codenaam NA en is te herkennen aan zijn zachte, ronde vormen en typische klapkoplampen. Net als de Lotus Elan... De NA blies de betaalbare roadster nieuw leven in, precies zoals Hall het had bedoeld, en werd geproduceerd tot 1998, het jaar dat de tweede generatie (NB) op de Tokio Motor Show debuteerde.
De NB was wat wulpser, minder aaibaar getekend en miste de kenmerkende klapkoplampen. De productie liep door tot 2005 dat, je raadt het al, meteen het geboortejaar was voor de NC. De MX-5 was weer wat gegroeid en er kwam ook een versie met een elektrisch bedienbare hardtop, de Roadster Coupé.
Tot en met de derde generatie waren de lijnen van de MX-5 altijd vrij voorzichtig doorontwikkeld, maar met de komst van de vierde generatie, later dit jaar, is dat wel even anders. Wellicht dat de puristen er wat moeite mee hebben, maar met wat ruimdenkendheid kun je haast niet anders dan gek worden op deze 'poor man's F-Type'. Is dat genoeg om deze successtory te prolongeren? De toekomst zal het uitwijzen.
Wat vind jij van de Mazda MX-5? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.