AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

AutoTrack maakt einde aan misleidende 'ex-btw-advertenties'

Storend voor kopers

autoweek occasions

Misschien kom je wel eens een aantrekkelijk geprijsde auto tegen die uiteindelijk een stuk duurder blijkt te zijn. De btw was nog niet meegerekend in de prijs. AutoTrack wil hiermee nu korte metten maken.

Autokopers willen graag een transparante vraagprijs zien op occasionsites, iets waar het 'stiekem' adverteren met ex-btw-prijzen lijnrecht tegenin gaat. Een prijs kan aantrekkelijk lijken, maar bij nader inzien blijk je op het verkeerde been gezet. Deze praktijken leidden in 2021 al tot een 'manifest tegen ex-btw-prijzen' en eerder dit jaar greep ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in. De toezichthouder eist dat de prijs die een autobedrijf aan een auto hangt inclusief btw en andere onvermijdbare kosten moet zijn. Occasionportaal AutoTrack gaat nu ook actie ondernemen tegen aanbieders die alsnog een ex-btw-prijs vermelden. Dat meldt moederbedrijf Automotive Mediaventions aan Automotive Management.

Commercieel directeur Rico van der Vies legt uit dat aanbieders die de fout ingaan nu nog worden gewaarschuwd, maar dat er per 1 juli steviger wordt ingegrepen. Dan worden namelijk contracten ontbonden en kunnen aanbieders die sjoemelen dus niet langer op AutoTrack adverteren. Volgens Van der Vies geldt dit in de praktijk voor reeds gewaarschuwde bedrijven, dus zal bij één fout niet zomaar de toegang tot AutoTrack worden ontzegd. AutoTrack moet volgens hem een gelijk 'speelveld' bieden aan autoverkopers en bovendien een te vertrouwen platform voor consumenten zijn. Mogelijk verliest AutoTrack dan wel aanbieders aan andere partijen, maar het bedrijf is ervan overtuigd dat de aanpak op de lange termijn juist in het voordeel werkt, onder meer omdat de consumenten meer tevreden worden gesteld.

Via de AutoWeek-occasionzoeker krijg je ook auto's te zien die via AutoTrack aangeboden worden. Neem eens een kijkje!

Lezersreacties (23)

Reageren