'Auto's privacygevoelig door internetverbinding'

BMW Connected Drive
Autofabrikanten krijgen binnenkort waarschijnlijk te maken met nieuwe regelgeving om de privacy van bestuurders te waarborgen. Door internet in auto's weten de fabrikanten namelijk steeds meer. Dat stelt Alan Mulally, ceo van Ford, tegenover Bloomberg.

Hij wijst erop dat fabrikanten steeds meer weten door bijvoorbeeld gps-chips. Vorige week vertelde een andere topman van Ford dat het bedrijf weet wie welke overtredingen begaat en waar ze dat doen.

Mulally spreekt tegen dat Ford de gegevens herleidt tot een persoon. Sergio Marchionne, ceo van Chrysler en Fiat, stelt zelfs dat zijn bedrijven helemaal geen persoonlijke informatie kunnen gebruiken.

Toch wordt er gesproken over regelgeving. Mulally laat weten dat Ford in gesprek is met toezichthouders die nieuwe regels overwegen. Ford zou deze gesprekken steunen en meewerken met het voorstel.

"Het is heel belangrijk dat we grenzen en richtlijnen hebben", aldus Mulally. "Onze huizen, auto's en alles zal verbonden zijn met het internet. Alles is verbonden, dus waar zijn de richtlijnen? Wat willen we?"

Naar verwachting hebben 152 miljoen auto's in 2020 verbinding met internet. Nu zijn dat er nog slechts 23 miljoen.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.