Autonomy: surfplank op wielen van G
Volgens General Motors heeft nog nooit iemand een auto ontwikkeld rond een aandrijving op basis van brandstofcellen. In Detroit liet GM zien hoe zij vonden dat zoiets er uit kan zien en stelde de Autonomy voor aan het grote publiek.
Tekst Henny Hemmes
GM claimt de eerste te zijn die een auto bouwt rondom de brandstofceltechnologie, maar wij herinneren ons dat Chrysler jaren geleden in Detroit een concept presenteerde van een racewagen met brandstofcel. Goed, zo'n racewagen heeft zijn reglementaire beperkingen dus krijgt GM de eer van een wereldprimeur.
In tegenstelling tot een verbrandingsmotor kan een brandstofcel verschillende vormen hebben en zelfs vlak zijn. Daarop baseerde GM zijn ontwerp van de Autonomy: bij het universele 'skateboard'-chassis wordt gebruik gemaakt van die flexibiliteit. De brandstofcellengroep en het waterstofopslagsysteem zijn erin verwerkt. Dit chassis vereenvoudigt niet alleen de productie en het onderhoud, maar het maakt bovendien een grote verscheidenheid aan modellen mogelijk.
Bij de Autonomy zit de aandrijving dus onder het passagierscompartiment in plaats van er voor of er achter. In deze concept car zitten vier elektromotoren van 25 kW, die bij de wielen zijn gemonteerd. Het vermogen bedraagt 140 pk, maar omdat het koppel onmiddellijk beschikbaar is (dank zij de electrische voortstuwing) is dat vergelijkbaar met een veel grotere verbrandingsmotor.
Naast DBW - drive by wire - kunnen alle nodige regelsystemen, electriciteitsvoorziening en verwarming via een centrale 'contactdoos' in het midden van het 15 cm dikke skateboard-chassis worden aangesloten.
Dit chassis zorgt ervoor dat de auto niet langer is gebonden aan traditionele ontwerpbeperkingen en is ook de plaats van de bestuurder vrij. Dit maakt de weg vrij voor de ontwikkeling van koetsen op maat, die bovendien gemakkelijk omgewisseld zouden kunnen worden. L/b/h van de Autonomy zijn 4,46/1,88/1,227 m. De wielbasis bedraagt 3,10 m.
GM hoopt dit jaar een rijdend prototype van de Autonomy klaar te hebben en verwacht binnen tien jaar een brandstofcelauto in de showrooms.
Had je deze auto's al gezien?

Chevrolet Spark 1.0 16V LS Bi-Fuel LPG-G3 1e Eig|Airco
- 2011
- 215.339 km

Chevrolet Aveo 1.4 16V LS, automaat, 5 deurs, airco, lm-velgen, afkomstig van 2e eigenaar.
- 2009
- 140.815 km

Chevrolet Aveo 1.2 LT (AIRCO, LM VELGEN, NAP, SPORTSTOELEN, CRUISE, MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL, ELEK PAKKET, NIEUWSTAAT)
- 2013
- 78.434 km