Audi RS7 Avant: onwennige naam, bekend knalrecept

Gewoon weer met V8?

Spyshots Audi RS7 Avant
Spyshots Audi RS7 AvantSpyshots Audi RS7 AvantSpyshots Audi RS7 AvantSpyshots Audi RS7 AvantSpyshots Audi RS7 AvantSpyshots Audi RS7 AvantSpyshots Audi RS7 AvantSpyshots Audi RS7 Avant

Audi husselt met modelnamen en dat heeft onder meer tot gevolg dat de opvolger van de huidige generatie A6 straks de modelnaam A7 draagt. Dat betekent ook dat de Audi RS6 Avant zoals je die nu kent opvolging vindt in een model dat RS7 Avant heet. Dat is even wennen. Op deze foto's zie je de Audi RS7 Avant voor het eerst.

Audi heeft de staafmixer in zijn modelnamenbak gedrukt. Het reserveert de even cijfers achter de A's en Q's voor volledig elektrische modellen, de oneven cijfers zijn voor auto's die nog wel verbrandingsmotoren hebben. Het gevolg? De nieuwe Audi A5 is feitelijk de opvolger van zowel vorige A4 als A5. De modelnaam A4 komt op een elektrische middenklasser te zitten. Iets soortgelijks staat de A6 en de A7 te gebeuren. Er komen A6 Sportback e-tron en A6 Avant e-tron geheten elektrische modellen en de 'oude A6-familie' wordt opgevolgd door modellen die met de modelnaam A7 door het leven gaan. Dat betekent dat er straks zoiets bestaat als een Audi A7 Avant en dus ook iets als een RS7 Avant. We konden je al eerder de A7 Avant in testkostuum opdienen, ditmaal hebben we de Audi RS7 Avant te pakken.

Audi RS7 Avant

Er is geen twijfel over mogelijk dat de ingepakte stationwagon op deze foto's de nieuwe Audi RS7 Avant is. Het prototype verraadt zijn RS-genen direct met zijn flink uitgevoerde voor- en achterschermen, een typisch handelsmerk van de RS. Daarbij zien we een met koelopeningen gelardeerd agressief ogend front, flinke lichtmetalen wielen met daarachter geperforeerde remschijven in een formaat waarin de lokale Domino's geen pizza's bakt en natuurlijk het nodige spoilerwerk.

Wat er onder de kap ligt? Dat is vooralsnog onduidelijk. We weten dat de Audi RS7 Avant een plug-in hybride aandrijflijn krijgt. Dat is niet zo verwonderlijk: de nieuwe BMW M5 heeft een stekker en ook de Mercedes-AMG E53 – die tot de komst van een E63 als top-E fungeert – heeft plug-in hybride hardware. Het is nog even de vraag of Audi het aandurft om de RS7 net als de RS6 weer een dikke 4.0-V8 met twee turbo's te geven. BMW bewijst met de nieuwe M5 in elk geval dat een achtcilinder in dit segment nog niet dood is.

We verwachten dat ook de Audi RS7 een achtcilinder krijgt. In zijn meest potente vorm levert de uitgaande RS6 Avant 630 pk en 850 Nm. Je kunt er blind van uitgaan dat de RS7 Avant daar flink overheen gaat. Binnen de Volkswagen Group zijn er al meer sportieve modellen met een plug-in hybride aandrijflijn met een V8. Denk daarbij aan de Lamborghini Urus, de sterk vernieuwde Bentley Continental GT en de Porsches Panamera en Cayenne.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.