Audi Q5 Sportback: 'Het beste van twee werelden'
Het bekende offer
Laat Audi een onbewaakt alleen met een SUV en de kans is groot dat je hem ge-Sportback-t terugziet. Ditmaal is het de piepjonge nieuwe Audi Q5 die er een Sportback-variant bij krijgt.
Audi brengt dit jaar het ene nieuwe of herziene model na het ander op de markt. Zo maakten we kennis met A4-opvolger A5, met de elektrische A6 e-tron, met de Q6 e-tron en de Q6 Sportback e-tron én met de geheel nieuwe Q5. Die laatste krijgt er nu een carrosserievariant bij: de Q5 Sportback. Dat er een nieuwe Q5 Sportback komt, is niet verwonderlijk. Ongeveer de helft van alle Q5's die Audi in Europa verkoopt, is immers een Sportback, vertelt Audi tegen AutoWeek. In tegenstelling tot bij de vorige Audi Q5 komt de Sportback niet halverwege de levenscyclus van de Q5, maar al bij het aantreden ervan.
De uitgaande Q5 Sportback heeft een 'lagere' achterzijde dan niet nieuwe model.
De in 2016 gepresenteerde tweede generatie Audi Q5 die spoedig uit de Nederlandse showrooms verdwijnt, kreeg tijdens de facelift in 2020een Sportback-versie aangemeten. Bij de nieuwe Audi Q5 komt die variant veel eerder. Hij zat deze keer van meet of aan in het vat en dat verklaart mogelijk waarom de jongste Q5 Sportback designtechnisch net wat meer in balans lijkt dan zijn voorganger. De receptuur is bekend: de daklijn van de Q5 Sportback loopt vanaf de B-stijl sterker af dan die van het reguliere model, met minder hoofdruimte en minder bergruimte tot gevolg. De Q5 Sportback heeft in tegenstelling tot de reguliere Q5 standaard het 'advanced' geheten exterieurpakket en is daarnaast met S Line-aankleding verkrijgbaar. Leuk weetje: de luchtweerstandcoëfficient is met 0,31 gelijk aan die van de reguliere Q5.
Audi Q5 Sportback: hadden de uitlaateindstukken niet uit het gaaswerk erboven moeten steken?
Ruim 80 kilometer elektrisch
Volgens Audi combineert het met de Q5 Sportback de voordelen van een SUV met de sportieve lijn van een coupé. De nieuwe Q5 Sportback slokt 515 liter op. Met neergeklapte achterbank kun je 1.415 liter meezeulen. Let wel: in de plug-in hybride varianten kun je waarschijnlijk iets minder meenemen. Hoeveel precies, dat houdt Audi nog even onder de pet. Wel is het goed denkbaar dat de Q5 Sportback enkel met stekkers naar ons land komt. De reguliere variant van de Audi Q5 komt immers ook enkel als plug-in hybride onze kant op.
Reken in ieder geval op 299 pk en 367 pk sterke plug-in hybride varianten die achtereenvolgens 55 TFSI e en 55 TFSI e heten. Audi geeft een elektrische actieradius van meer dan 80 kilometer op, maar belooft meer uitgebreide specificaties later uit de doeken te doen. Op de internationale menukaart komen in ieder geval ook een 204 pk sterke 2.0 TFSI, een even krachtige 2.0 TDI én een 3.0 V6 te staan. Die zescilinder brengt 367 pk en 550 Nm op de been en is voorbehouden aan de sportieve SQ5 Sportback. Deze drie krachtbronnen hebben stuk voor stuk mild-hybride ondersteuning (+24 pk).
De SQ5 Sportback lijkt niet naar Nederland te komen.
Namenchaos
Audi heeft wat aanduidingen in het verleden al eens voor verwarring gezorgd toen het nieuwe motoraanduidingen ging gebruiken (35 TFSI etc.) en dat blijft het doen. Zo staat Performance bij elektrische Audi's niet voor 'extra snelheid', maar voor een 'groter bereik'. Onlangs trok Audi het doek van een nieuw merk voor de Chinese markt dat simpelweg AUDI heet. Inderdaad, Audi in kapitalen. Daarnaast is de huidige Audi A5 Limousine helemaal geen limousine, maar een liftback. Die zou dus eigenlijk A5 Sportback moeten heten, maar het lijkt erop dat de Duitsers ook nog plannen hebben voor een échte A5 Sportback met een dynamischere daklijn. En de Q5 Sportback? Die Sportback-toevoeging is helemaal in lijn met die van andere 'coupé-SUV's' als de Q3 Sportback en Q6 Sportback e-tron, maar zorgt weer voor enige verwarring met de A1 Sportback en A4 Sportbacks. Dat zijn immers weer reguliere hatchbacks, evenals de niet-Sportback geheten Q5.
Audi Q5 Sportback en Nederland
In het tweede kwartaal van 2025 komt de Audi Q5 Sportback in Nederland op de markt. Prijzen hebben we nog niet.