Audi Q3 RS: vijfcilinderspierballen

Audi RS Q3
Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3Audi RS Q3
Je kunt veel van de Audi Q3 zeggen, maar niet dat-ie druipt van het testosteron. Bij Quattro GmbH willen ze daar verandering in brengen en dus komt er een heuse RS Q3 uit de stallen in Neckarsulm gestoven.

De eerste foto's lekten gisteravond al het web op maar nu is de Audi Q3 RS dan officieel uit z'n kooi. Het belangrijkste aan de RS Q3 is natuurlijk de motor. We kennen deze 2.5 TFSI al uit de TT RS en RS3, maar in de heftigste Q3 is het blok geknepen tot 310 pk. Een tegenvaller als je bedenkt dat de concept car uit 2012 nog 360 pk had. Schakelen gaat met een zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. De sprint naar 100 km/h kost dankzij launch control 5,5 seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Het gemiddeld verbruik is 8,8 l/100 km.

De RS Q3 weegt 1.730 kilogram. Het sportonderstel ligt 25 millimeter lager dan bij een gewone Q3. Voor een betere gewichtsverdeling ligt de accu in de bagageruimte. Audi heeft de elektrische stuurbekrachtiging aangepakt en verder heeft het vlaggenschip remschijven met een diameter van 365 millimeter. Het ESC heeft een Sportmodus en is ook volledig uitschakelbaar.

Standaard heeft de RS-versie 19 inch lichtmetaal, wielen met een diameter van 20 inch staan op de optielijst. Verder zijn er carrosserie-elementen in mat aluminium, een honingraatgrille in hoogglans zwart en specifieke bumpers met aan de achterzijde de voor producten van Quattro GmbH zo kenmerkende ovale uitlaatpijp. Er zijn ook nog speciale stylingpakketten beschikbaar om de RS Q3 te personaliseren.

Binnenin biedt de RS Q3 sportstoelen (bekleed met een combinatie van leer en alcantara), pedalen met aluminiumlook, een sportstuur met afgeplatte onderkant en een speciaal RS-menu in het bestuurdersinformatiesysteem. Ook standaard zijn xenon-plus verlichting, park assist plus en een audiosysteem met tien luidsprekers.

De Audi RS Q3 debuteert op 5 maart op de persdag van de Salon van Genève. In de herfst verschijnt de auto bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (100)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.