AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi legt laatste hand aan A1
67
Een van de belangrijkste auto's van volgend jaar is toch wel de Audi A1. Voorheen testte Audi alleen met mules, maar deze testauto met psychedelische camouflage - vroeger alleen voorhouden aan test-BMW's - toont aan dat de introductie van de kleinste Audi nu steeds dichterbij komt.
We zien hier de driedeurs A1, maar de kleine Audi komt ook met vijf portieren op de markt. De driedeurs A1, die we twee jaar geleden al als Metroproject Quattro Concept (foto 4) in Tokyo konden zien, is voor de liefhebbers van sportieve kleintjes en een rechtstreekse concurrent voor de Mini. De vijfdeurs Sportback, waarvan we in 2008 al op de Autosalon van Parijs een voorproefje (foto 5) zagen, is voor de meer praktisch ingestelde koper die auto's als de Ford Fiesta en Volkswagen Polo niet 'premium' genoeg vindt.
Het zal een lichte teleurstelling voor die kopers zijn dat de A1 'gewoon' op het platform van de Polo en de Ibiza komt te staan. Geen geheel eigen premium-platform dus, zoals aartsrivaal Mini dat wel heeft. Het voordeel voor Audi is natuurlijk dat ontwikkelingskosten lager zijn en de winstmarge daarmee juist groter. Uiteraard onderscheidt de A1 zich van z'n concernbroeders met mooiere materialen en een betere afwerking.
Onder de kap gaat het leentjebuur spelen gewoon vrolijk verder. Bij zowel de benzine- als de dieselversies gaat Audi alleen geblazen krachtbronnen. De basismotor wordt een 1.2 TFSI met 86 pk, gevolgd door een exemplaar met 105 pk. Daarna is er de 1.4 TFSI met 122 pk, 150 of 180 pk. Die laatste versie komt waarschijnlijk S1 te heten. In een later stadium komt er waarschijnlijk ook een RS1 met een vermogen fors boven de 200 pk. Bij de diesels is er keuze uit een 1.2 TDI en de 1.6 TDI. De vermogens liggen daarbij tussen de 70 pk en 105 pk.
Het blijft echter niet bij twee hatchbacks; Audi heeft zelf al bevestigd dat er in ieder geval ook een cabriolet en een crossover op basis van de A1 komen. Deze crossover krijgt de naam Q1 mee en gaat het opnemen tegen de Mini Countryman. Audi trekt op de Autosalon van Genève (maart 2010) het doek van de A1. In de tweede helft van volgend jaar verwachten we de drie- en vijfdeurs A1 bij de showroom. De cabriolet en de Q1 komen niet eerder dan 2011. Jaarlijks wil Audi 80.000 in België A1's produceren.
Het zal een lichte teleurstelling voor die kopers zijn dat de A1 'gewoon' op het platform van de Polo en de Ibiza komt te staan. Geen geheel eigen premium-platform dus, zoals aartsrivaal Mini dat wel heeft. Het voordeel voor Audi is natuurlijk dat ontwikkelingskosten lager zijn en de winstmarge daarmee juist groter. Uiteraard onderscheidt de A1 zich van z'n concernbroeders met mooiere materialen en een betere afwerking.
Onder de kap gaat het leentjebuur spelen gewoon vrolijk verder. Bij zowel de benzine- als de dieselversies gaat Audi alleen geblazen krachtbronnen. De basismotor wordt een 1.2 TFSI met 86 pk, gevolgd door een exemplaar met 105 pk. Daarna is er de 1.4 TFSI met 122 pk, 150 of 180 pk. Die laatste versie komt waarschijnlijk S1 te heten. In een later stadium komt er waarschijnlijk ook een RS1 met een vermogen fors boven de 200 pk. Bij de diesels is er keuze uit een 1.2 TDI en de 1.6 TDI. De vermogens liggen daarbij tussen de 70 pk en 105 pk.
Het blijft echter niet bij twee hatchbacks; Audi heeft zelf al bevestigd dat er in ieder geval ook een cabriolet en een crossover op basis van de A1 komen. Deze crossover krijgt de naam Q1 mee en gaat het opnemen tegen de Mini Countryman. Audi trekt op de Autosalon van Genève (maart 2010) het doek van de A1. In de tweede helft van volgend jaar verwachten we de drie- en vijfdeurs A1 bij de showroom. De cabriolet en de Q1 komen niet eerder dan 2011. Jaarlijks wil Audi 80.000 in België A1's produceren.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Autotest
Een gebruikte Audi A1 kopen? Hier moet je op letten
Autotest
Praktijkervaring Audi A1: dit vinden eigenaren van hun Mini-concurrent
Occasiontest
Koopwijzer Audi A1: mag bij gebruikt premium merk de lat hoger?
Nieuws
Audi A1 - Back to Basics
Praktijkverbruik