AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
AMG V8 motor voor top-Mercedessen
AMG heeft voor toekomstige topmodellen een volledig nieuw 6,3-liter V8 motorblok ontwikkeld. In tegenstelling tot voorgaande AMG-motoren, heeft dit blok geen hulp van compressoren of turbo's.
AMG heeft voor toekomstige topmodellen een volledig nieuw 6,3-liter V8 motorblok ontwikkeld. In tegenstelling tot voorgaande AMG-motoren, heeft dit blok geen hulp van compressoren of turbo's.
Het nieuwe AMG 6,3-liter blok geldt als de krachtigste atmosferische V8 motor in een productiemodel op dit moment. De high performance motor levert een maximum vermogen van 375 kW/510 pk bij 6800 tpm, het maxmum koppel bedraagt 630 Nm. De nieuwe 6,3-liter motor is de vervanger van het huidige 5,5-liter blok. Doordat de compressor is vervallen was het noodzakelijk de cilinderinhoud te vergroten zodat het vermogen tenminste geevenaard kon worden. Daarmee bewandelt Mercedes min of meer dezelfde weg als BMW, die ook kiest voor uitsluitend atmosferische benzinekrachtbronnen.
Het nieuwe blok zullen we waarschijnlijk als eerste tegenkomen in de nieuwe S-klasse, die als S 63 AMG op de weg zal verschijnen. Maar ook de E- en M-klasse zullen op termijn met deze motor geleverd gaan worden.
Ervaringen in de autosport hebben aan de basis gestaan van de ontwikkeling. Het blok is volledig vervaardigd uit versterkt aluminium. Een nieuw ontwikkeld variabel inlaatsysteem zorgt voor een optimale cilindervulling. Verder zijn de wanden van de cilinders voorzien van een speciale twin-wire-arc-sprayed (TWAS) coating. Deze behandeling die voor het eerst bij een productiemotor wordt toegepast, zorgt voor een extreem lage motorwrijving. Alle aanpassingen zorgen er voor dat het blok makkelijk en langdurig hoge toerentallen kan draaien.
Het nieuwe AMG 6,3-liter blok geldt als de krachtigste atmosferische V8 motor in een productiemodel op dit moment. De high performance motor levert een maximum vermogen van 375 kW/510 pk bij 6800 tpm, het maxmum koppel bedraagt 630 Nm. De nieuwe 6,3-liter motor is de vervanger van het huidige 5,5-liter blok. Doordat de compressor is vervallen was het noodzakelijk de cilinderinhoud te vergroten zodat het vermogen tenminste geevenaard kon worden. Daarmee bewandelt Mercedes min of meer dezelfde weg als BMW, die ook kiest voor uitsluitend atmosferische benzinekrachtbronnen.
Het nieuwe blok zullen we waarschijnlijk als eerste tegenkomen in de nieuwe S-klasse, die als S 63 AMG op de weg zal verschijnen. Maar ook de E- en M-klasse zullen op termijn met deze motor geleverd gaan worden.
Ervaringen in de autosport hebben aan de basis gestaan van de ontwikkeling. Het blok is volledig vervaardigd uit versterkt aluminium. Een nieuw ontwikkeld variabel inlaatsysteem zorgt voor een optimale cilindervulling. Verder zijn de wanden van de cilinders voorzien van een speciale twin-wire-arc-sprayed (TWAS) coating. Deze behandeling die voor het eerst bij een productiemotor wordt toegepast, zorgt voor een extreem lage motorwrijving. Alle aanpassingen zorgen er voor dat het blok makkelijk en langdurig hoge toerentallen kan draaien.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Gebruikte Mercedes-Benz A-klasse zonder AMG-pakket significant goedkoper
Op Zoek Naar
Een V8 voor €8.000: wil je dan een Daimler, een Benz of toch maar een Amerikaan?
Nieuws
Mercedes-Benz VLE: belangrijke elektrische Mercedes-bus met uithoudingsvermogen
Nieuws
11 Europese autobouwers en toeleveranciers gaan samen software ontwikkelen
Nieuws