AMG V8 motor voor top-Mercedessen

Mercedes-Benz AMG 63
AMG heeft voor toekomstige topmodellen een volledig nieuw 6,3-liter V8 motorblok ontwikkeld. In tegenstelling tot voorgaande AMG-motoren, heeft dit blok geen hulp van compressoren of turbo's.
AMG heeft voor toekomstige topmodellen een volledig nieuw 6,3-liter V8 motorblok ontwikkeld. In tegenstelling tot voorgaande AMG-motoren, heeft dit blok geen hulp van compressoren of turbo's.

Het nieuwe AMG 6,3-liter blok geldt als de krachtigste atmosferische V8 motor in een productiemodel op dit moment. De high performance motor levert een maximum vermogen van 375 kW/510 pk bij 6800 tpm, het maxmum koppel bedraagt 630 Nm. De nieuwe 6,3-liter motor is de vervanger van het huidige 5,5-liter blok. Doordat de compressor is vervallen was het noodzakelijk de cilinderinhoud te vergroten zodat het vermogen tenminste geevenaard kon worden. Daarmee bewandelt Mercedes min of meer dezelfde weg als BMW, die ook kiest voor uitsluitend atmosferische benzinekrachtbronnen.
Het nieuwe blok zullen we waarschijnlijk als eerste tegenkomen in de nieuwe S-klasse, die als S 63 AMG op de weg zal verschijnen. Maar ook de E- en M-klasse zullen op termijn met deze motor geleverd gaan worden.
Ervaringen in de autosport hebben aan de basis gestaan van de ontwikkeling. Het blok is volledig vervaardigd uit versterkt aluminium. Een nieuw ontwikkeld variabel inlaatsysteem zorgt voor een optimale cilindervulling. Verder zijn de wanden van de cilinders voorzien van een speciale twin-wire-arc-sprayed (TWAS) coating. Deze behandeling die voor het eerst bij een productiemotor wordt toegepast, zorgt voor een extreem lage motorwrijving. Alle aanpassingen zorgen er voor dat het blok makkelijk en langdurig hoge toerentallen kan draaien.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.