Alfa Romeo terug in razend belangrijk segment - Vooruitblik

Alfa's elektrische hartendiefje

Alfa Romeo compacte SUV (render: Larson)

Binnen Stellantis heeft Alfa Romeo na Lancia met afstand het oudste modellengamma. De line-up is ook behoorlijk beperkt: een auto in het in Europa zo belangrijke compacte segment heeft het merk al jaren niet meer. Dat verandert volgend jaar. In 2024 maken we namelijk kennis met misschien wel de belangrijkste nieuwe Alfa in jaren.

Highlights

  • Ook als mild-hybride
  • Alfa’s eerste EV krijgt 400 kilometer bereik
  • Gedurfde looks

Sinds het wegvallen van de Mito moet Alfa Romeo het al zonder compacte aanbieding doen. Daarmee heeft het merk de twijfelachtige eer binnen Stellantis het enige Europese volumemerk te zijn dat in de extreem belangrijke klasse van de compacte hatchbacks en cross-overs de klant niets te bieden heeft. Al jaren ziet Alfa Romeo potentiële klanten afvloeien naar andere merken. Zelfs een klasse hoger was het lang stil bij Alfa Romeo. De Giulietta vond in zekere zin opvolging in de Tonale, maar die voor Europese begrippen middelgrote SUV had de pech dat hij zijn oorsprong nog in het FCA-tijdperk had liggen. Geen modern platform dus onder de Tonale en dat betekent ook dat er geen volledig elektrische versie van bestaat. Alfa Romeo kijkt al jaren toe hoe het elektroschip verdwijnt richting de horizon, maar er komen voor het merk betere tijden aan. In 2024 krijgt Alfa Romeo namelijk eindelijk ook een compacte cross-over met inmiddels beproefde Stellantis-techniek.

Belangrijke benjamin

Binnen Stellantis is het aanbod compacte cross-overs met elektrische aandrijflijnen inmiddels gigantisch. Citroën heeft de C3, Fiat de 600 en Opel en Peugeot harken al jaren grote hoeveelheden koopcontracten binnen van de Mokka en de 2008. Het zal je vast niet verbazen dat Alfa Romeo voor zijn compacte nieuwkomer mag graaien uit het magazijn waar ook die merken toegang tot hebben. Dat betekent natuurlijk dat de koets van Alfa’s belangrijke benjamin zich nestelt op de inmiddels breed toegepaste (e-)CMP-basis. Vanaf 2027 verkoopt Alfa Romeo weliswaar enkel nog elektrische modellen, maar dat betekent niet dat het tot die tijd geen nieuwe modellen met verbrandingsmotoren meer introduceert. Het hoogpotige hartendiefje wordt dan ook gewoon leverbaar met mild-hybride aandrijflijnen, maar in Europa gaat ongetwijfeld de meeste aandacht direct al naar de volledig elektrische versie.

Naar de elektrische hardware waarmee die varianten worden uitgerust, hoeven we niet te gissen. Net als zijn Stellantis-broertjes en -zusjes krijgt ook de kleine hoogpotige Alfa de beschikking over het 51-kWh accupakket en een 156 pk sterk elektrohart. Die combinatie levert hem naar verwachting een elektrisch bereik op van ruim 400 kilometer. Voor wie iets minder kan of wil besteden, komt er waarschijnlijk ook een minder potente stekkerversie met 136 pk en een iets kleiner accupakket waarmee je zonder bij te laden zo’n 330 kilometer uit de voeten kunt. Op technisch vlak is hij naast zijn talloze familieleden dus bepaald niet baanbrekend, maar Alfa zou Alfa niet zijn als het zich toch niet van zijn concerngenoten zou onderscheiden.

Alfa Romeo compacte SUV (render: Larson)

Illustratie: Larson

Uiterlijk onderscheidend

Dat onderscheid lijkt Alfa Romeo vooral op designvlak te maken. Welk ander merk heeft immers een compacte cross-over met een flinke Scudetto in het aanbod? Die sinds jaar en dag Alfa-kenmerkende driehoekige ‘grille’ wordt geflankeerd door verlichting die helemaal volgens het Grote Handboek Autodesign 2023 lijkt te zijn getekend. Inderdaad: ook Alfa Romeo bewandelt straks het pad van de over twee lagen uitgesmeerde koplampen. Met een gezonde dosis fantasie en bij de haren erbij gesleept historisch besef doen de horizontale led-dagrijelementen in de bovenste verdieping denken aan de koplampen van de Alfa Romeo SZ van weleer, al hoopt Alfa Romeo vast vooral dat je dat denkt. Van opzij bezien is de kleine Alfa typisch een compacte cross-over, maar dan wel een met een historisch verantwoorde handgreep van het achterportier die in de C-stijl is verborgen. Het is een knipoog naar onder meer de 156, de vijfdeurs 147 en de laatste Giulietta. Ook opvallend: de auto krijgt een vrij hoge bilpartij met een geïntegreerde achterspoiler. Reken voor het dashboard in elk geval op ronde kokers waarin digitale klokken worden gehuisvest. Heeft onze creatieve knutselaar zijn fantasie de vrije loop gelaten tijdens het tekenen van de kleine Alfa? Zeker niet. Dit beeld is namelijk gebaseerd op afbeeldingen die enkele maanden geleden zijn gelekt.

Zoals je ongetwijfeld hebt gemerkt, noemen we het beestje geen enkele keer bij zijn naam. Niet alleen wij gissen nog naar een modelnaam, ook Alfa Romeo doet dat. Het heeft Alfisti via sociale media namelijk opgeroepen om een naam voor het model te bedenken. Brennero – zoals eerder werd gedacht – wordt het in ieder geval niet. We durven met zekerheid te zeggen dat ook ‘Arna’ het niet ook niet wordt en ‘Huigbert’ lijkt ons ook uitgesloten. Junior wellicht?

PRIVATE LEASE Alfa Romeo

Lezersreacties (201)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.