AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Aanzienlijk meer automobilisten beboet om telefoongebruik

35 procent meer boetes uitgeschreven

Appen telefoon achter het stuur (Foto: ANP)

Er zijn vorig jaar fors meer boetes uitgeschreven aan automobilisten die de telefoon achter het stuur gebruikten. Dat blijkt uit de jongste cijfers van de politie.

In 2022 zijn 115.575 automobilisten op de bon geslingerd omdat zij tijdens het rijden met de mobiele telefoon in de weer waren. Dat waren er ruim 30.000 meer dan in 2021 (85.329). Het gaat om een procentuele toename van maar maar liefst 35 procent. De boete voor het vasthouden van een mobiele telefoon achter het stuur bedraagt €380. Volgend jaar komt daar nog eens tien procent bovenop, met als gevolg dat het boetebedrag toeneemt tot boven de €400.

In totaal kregen vorig jaar 179.295 verkeersdeelnemers een bekeuring voor het vasthouden van een mobiele telefoon. Ook aan motorrijders, brom- en snorfietsers en fietsers werden meer bekeuringen voor het gebruik van de mobiele telefoon uitgeschreven. De werkelijke cijfers liggen waarschijnlijk nog hoger, daar het hier gaat om enkel politiecijfers. Ook boa's mogen immers boetes uitschrijven voor het vasthouden van een mobiele telefoon in de auto of op de fiets, motor of bromfiets. Die cijfers zijn niet in de politiedata meegenomen.

De toename van het aantal bekeuringen komt volgens Paul Broer, portefeuillehouder verkeer bij de politie, grotendeels door het de ingebruikname van de zogenoemde MONOcam per 1 juli 2021. Deze camera kan automobilisten geautomatiseerd verbaliseren voor het vasthouden van een mobiele telefoon. Ook vanuit touringcars controleert de politie automobilisten.

Lezersreacties (54)

Reageren
Sub-reacties inklappen
DonJunior
DonJunior
  • 7
... en nog werkt het voor geen meter. Elke dag zie ik zoveel mensen hun telefoon in de hand houden. En dan maakt het type auto echt niks uit. Van gare oude VW Polo tot gloednieuwe Mercedes S klasse of Toyota Prius.
WJG
WJG
  • 6
Straffen moeten veel hoger liggen dan de huidige. Die 10% hogere verkeersboete op alles moeten ze vervangen door de telefoon in de hand alleen al 1000 Eur te maken inclusief 1 maand rijontzegging
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 4
Ik denk dat Technisch afdwingen van MoNo beter werkt.
Realiteit is helaas dat groot gedeelte telefoon verslaafd is. En bij verslaving werken de boetes/straffen niet zo goed.
faber25
faber25
  • 9
Nee de boete is hoog genoeg, alleen is de pakkans nog steeds veel te laag, dus weer meer video auto's op de weg a la blik op de weg.
BEVver
BEVver
  • 3
Boetes zijn een keuze. Wat mij betreft komt de quota voor de politie weer terug en hangt er zelfs een bonus aan vast. Het verkeersbeeld verslechterd mede doordat er geen handhaving is.
FvG
FvG
  • 13
Hoe meer hoe beter. Maar het belangrijkste criterium blijft toch de pakkans. Het is niet realiseerbaar, maar als die - zeg - 95% zou zijn, zou je niemand meer met een mobieltje in zijn fikken achter het stuur zien zitten.
B Reageert
B Reageert
  • 3
Is het ook niet zo dat in 2021 i.v.m. corona maatregelen aanmerkelijk minder auto's en fietsers enz. op de weg waren?
Wat mij ook dikwijls opvalt hoeveel fietsers en dan vooral de jeugd men ziet met een smartphone aan het oor onder het fietsen.
Gewijzigd door auteur
Dirk 2269298
Dirk 2269298
  • 0
Ik zie de smartphone meer als een afstandsbediening. Zonder zo’n ding kan de jeugd niet meer fietsen.
Harry Music
Harry Music
  • 3
Telefoons uitrusten met een bewegingssensor: ga die sneller dan 10 km/h werkt de phone niet meer. Einde van de "pret" lijkt mij. Aleen nog handsfree bluetooth bellen. Meer niet.
Car lover
Car lover
  • 6
Alleen jammer voor de passagiers in de de auto. Of voor mensen die met de trein gaan. Of als je je telefoon als navigatie gebruikt.
JL86
JL86
  • 0
Of in de trein, vliegtuig etc… niet echt goed doordacht dit Harry!
.
Gewijzigd: Ik zie inmiddels dat andere hetzelfde gezegd hebben!
Gewijzigd door auteur
Der Alte
Der Alte
  • 4
meteen de boete verhogen naar 10000 euro en het rijbewijs ongeldig verklaren,dit helpt altijd.
Beter dit dan er een doodrijden omdat men zonodig moet bellen.
FvG
FvG
  • 3
@HARRY. Dan is het dus ook einde van de pret voor andere inzittenden van de auto. En ook in het OV zou je dan je mobiel niet kunnen gebruiken.
Autotjekind
Autotjekind
  • 3
Nog steeds te weinig. Komt hier nog 10% er op? Mag gerust 100% zelfs worden...
En zijn die ene zogenaamde slimme camera's (waarbij automobilisten met een telefoon in de hand automatisch herkennen) al in gebruik genomen??
De Dude
De Dude
  • 1
En dan nog even in lijn met het artikel verkeersboetes 10% omhoog.... Kan de lumpsum van 10% verhoging niet in zwaartepunt richting dit soort overtredingen .. En dan bedrag x2 in de bebouwde kom aub. Het extra geld aub gebruiken om te investeren in het verhogen van de pakkans, via techniek of meer Audi A6-jes rondrijden.
Ali As
Ali As
  • 2
Controles hierop werk(t)en veel beter vanuit touringcars, een A6 is veel te laag om in al die SUVve auto's op de weg te kunnen zien wat de bestuurder aan het doen is met die hand daar beneden ipv (op 14:45) óp het stuur ?
Onderschat trouwens ook het risico op tweebaanswegen buiten de bebouwde kom niet, ook daar dan graag een extra risicotoeslag. Al zou dat ook voor kwark eten achter het stuur moeten gelden ?
Gewijzigd door auteur
Ali As
Ali As
  • 1
(voor wie het gemist heeft, dat laatste slaat hierop: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/317888/kwark-etende-tesla-bestuurder-betrokken-bij-ongeluk-op-n9 )
Gewijzigd door auteur
Ali As
Ali As
  • 2
Wel een geluk dat deze in een Tesla reed, die bleek zelfs een frontale klapper met een vrachtwagen wonderbaarlijk goed doorstaan te hebben.
Het gerucht gaat dat de bestuurder zelfs alleen naar het ziekenhuis hoefde om de kwarklepel die de airbag met 'n klap z'n strot in had gedrukt operatief te verwijderen ? en dat de Tesla voornamelijk total loss was door alle kwarkresten die met explosieve kracht tot diep in alle hoeken en gaten van interieur(bekleding) waren gelanceerd ?
Gewijzigd door auteur
JL86
JL86
  • 3
Haha!
.
Het valt mij wel altijd op de het een “Tesla” bestuurder is. Ik lees nooit kwark etende Opel bestuurder… of kwark etende Fiat bestuurder… eten die nooit kwark? ?
Ali As
Ali As
  • 1
Klopt, daarom had ik het merk in eerste instantie ook niet vermeld maar helaas staat het ook overduidelijk in de URL.
Snapte je scherpe* reactie ook helemaal, en probeerde er daarom nog een positieve en komische draai aan te geven in de toegift. Word dat Tesla-bashen ook een beetje moe, en rijd er zelf niet eens een. Al werd hier in eerste instantie de autopilot de schuld gegeven, dus dan zou het merk wel relevant zijn geweest, maar dat moest later ook bijgesteld naar 'waarschijnlijk heeft de bestuurder met zijn knie het stuur geraakt' ?
.
*PS bedoel scherp in de zin van slim, sluw
Gewijzigd door auteur
JL86
JL86
  • 1
Ja idd, ik kan er ook wel tegen en had ook wel in de gaten dat het niet om het merk bashen ging! ?. Maar het valt mij altijd op dat in het nieuws dit merk wel genoemd wordt en een eventueel ander merk niet…
De Dude
De Dude
  • 1
@ali as goede genade dat die daar heelhuids is uitgekomen… echoënd wat JL86 zegt, wel idd beetje flauw van de redactie om het expliciet te hebben over een Tesla rijder en suggestie dat autopilot mogelijk aan heeft gestaan. Suggestieve journalistiek. Beetje moe van. Zie je met alle onderwerpen waar men beetje op ‘aan’ gaat: stikstof. EVs, Tesla’s, Ajax (wat een DRAMA wedstrijd gister…). Beetje journalistieke armoe
.
Als ik morgen met m’n auto een talud afrijd omdat ik adaptieve cruise control met lane assistant aan heb en een koffie drink hoor je echt niet het merk van mijn auto ?.
Gewijzigd door auteur
Ali As
Ali As
  • 0
Als ik morgen met m’n auto een talud afrijd omdat ik adaptieve cruise control met lane assistant aan heb en een koffie drink hoor je echt niet het merk van mijn auto ?.
Niet meer bedoel je waarschijnlijk? Jaartje geleden of zo zou dat wel anders zijn geweest ??
.
Inderdaad, maar dat zie je wel vaker in lokale nieuwsbronnen, dat ze (meer dan) een beetje sensationeel, tendentieus en/of suggestief berichten ?
Overigens is heelhuids niet helemaal het juiste woord, de bron van dat gerucht ken ik wel héééél goed ?, maar wel levend en bij bewustzijn en dat is al knap. Chargeerde het een beetje maar hier zie je echt wel aan dat Tesla niet zomaar aan een riante vijfsterren-NCAP score komt.?
Gewijzigd door auteur
De Dude
De Dude
  • 0
Oef nou duimen dan dat hij/zij goed hersteld .. ??. En fijn inderdaad dat de auto de persoon echt heeft gered.
.
Verder qua sensatie eens. Maar je ziet het ook bij bepaalde landelijke kranten zoals AD. Veel suggestieve koppen en dan de nuance van de rest van het artikel verschuild achter een betaalmuur. Hier ontstaan onderbuik gevoelens door.
.
En weer door ? is immers een auto site en dit is niet zo relevant verder.
EWi e
EWi e
  • 0
Daar ben ik het dus volkomen mee eens, het is bijna altijd gewoon "een auto" totdat het een Tesla of andere elektrische auto is. Er staat ook consequent "elektrische auto" en niet gewoon auto...
De Pijp
De Pijp
  • 2
Kwark eten achter het stuur is gewoon toegestaan hoor. Heb net de verkeerswet nog eens grondig doorgelezen en het woord kwark komt er zelfs niet in voor…
Ali As
Ali As
  • 1
Maar causing a collision mag dan weer niet, daar is de FIA (soms) heel streng in. O, sorry, verkeerde artikel ?
.
Alle gekheid op een stokje, de kwarketer was vrijwel zeker over een dubbele doorgetrokken streep de verkeerde weghelft opgereden ...
(maar denk eigenlijk dat je het net zo 'serieus' bedoelde als ik?)
JL86
JL86
  • 2
Niet alles wordt bestraft, ik heb dit weekend een gat in de zijkant van de auto van de buurman gereden. Politie stond erbij en keek er naar ?.
Ali As
Ali As
  • 0
De Belgische politie zeker? Die doen dat wel vaker, erbij staan en ernaar kijken ?
Om ravend - eh - razend van te worden ?
De Vries
De Vries
  • 1
Gelukkig komt het niet vaak voor, maar wat moet je eigenlijk doen als er zo'n NL-Alert afgaat in de binnenzak van je jas? Je eerste reactie is, uitzetten die takkenherrie. Kassa...
Mirage
Mirage
  • 3
€400,- telefoon boete is zakelijk fooi. €400,- boete voor Henk en Ingrid is 1 maand boodschappen. Daarom X- aantal %% van inkomen, zodat straf evenredig voelt.
Anoniem
Anoniem
  • 1
En dan de miljonair die zichzelf geen salaris heeft een tientje boete geven.
TocheenEVmaargeenchinees
TocheenEVmaargeenchinees
  • 4
Waar dan wel? Ik zie het constant. Soms zijn slingeren en snelheidswisselingen indicaties. Als ik er dan voorbij ga omdat ik niet achter zo'n idioot wil zitten dan zie ik de telefoon aan het oor, de pratende mond en het niet op de weg gefocust zijn.
J 4144558
J 4144558
  • 2
De boetes dienen inkomens afhankelijk te worden. Net als in diverse Scandinavische landen. Voor sommige bestuurders is €400,00 niks en voor anderen een maand lang geen boodschappen meer te kunnen doen. En dat vind ik oneerlijk.
Mvg. Johan.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 0
Dit is een beetje onderbuik gevoelens. Dus als iemand in de steun zit, en die gebruikt zijn telefoon in z'n 20 jaar ouwe barrel en rijdt jou van achter aan, dan moet ie maar een "mindere" bekeuring krijgen? Jammer joh...had het maar een direkteur moeten zijn. Niks inkomens afhankelijk. Gelijke monniken, gelijke kappen. Je begaat dezelfde overtreding, rijbewijs voor drie maanden inleveren, ongeacht wie en hoe rijk.
HarrieD
HarrieD
  • 3
Bij ontdekking op heterdaad boete uitschrijven, telefoon innemen en terplaatse vernietigen. Gelukkig hebben we de foto's nog, maar dan dus even niet meer.
Overtreding doen ophouden heet zoiets.
Gewijzigd door auteur
EWi e
EWi e
  • 3
Goed dat het meer is geworden, maar nog steeds te weinig. Ik zie nog dagelijks vele mensen al slingerend door het verkeer bewegen met zo'n ding in hun hand.
.
Pakkans moet gewoon nog verder omhoog en boete verzwaren met standaard een maand onvoorwaardelijke rijontzegging.
Badderbeest
Badderbeest
  • 4
Tsja, zolang de focus blijft liggen op easy money door snelheidsbekeuringkjes geautomatiseerd uit te schrijven langs de snelwegen, blijven al die tokkies lekker appen en bellen achter het stuur. De boete is echt hoog genoeg. De pakkans is bijna 0.
was Grami
was Grami
  • 1
10 jaar rijbewijs weg voor deze zware verslaving , zou dat helpen ?? Zijn er trouwens al afkickklinieken voor deze afwijking ?
TS01
TS01
  • 3
Een hele goede ontwikkeling maar nog steeds veel te weinig. Zelf ben ik 6 jaar geleden van achteren aangereden door een appende mede-weggebruiker. Die had totaal niet gezien dat ik stilstond voor een verkeersregelaar en “vloog” met 80 km/h achterop. Nu permanente hersenschade en het leven totaal overhoop. Je zal begrijpen dat ik vind dat deze mensen niet zwaar genoeg gestraft kunnen worden.