
Aanzienlijk meer automobilisten beboet om telefoongebruik
35 procent meer boetes uitgeschreven
Er zijn vorig jaar fors meer boetes uitgeschreven aan automobilisten die de telefoon achter het stuur gebruikten. Dat blijkt uit de jongste cijfers van de politie.
In 2022 zijn 115.575 automobilisten op de bon geslingerd omdat zij tijdens het rijden met de mobiele telefoon in de weer waren. Dat waren er ruim 30.000 meer dan in 2021 (85.329). Het gaat om een procentuele toename van maar maar liefst 35 procent. De boete voor het vasthouden van een mobiele telefoon achter het stuur bedraagt €380. Volgend jaar komt daar nog eens tien procent bovenop, met als gevolg dat het boetebedrag toeneemt tot boven de €400.
In totaal kregen vorig jaar 179.295 verkeersdeelnemers een bekeuring voor het vasthouden van een mobiele telefoon. Ook aan motorrijders, brom- en snorfietsers en fietsers werden meer bekeuringen voor het gebruik van de mobiele telefoon uitgeschreven. De werkelijke cijfers liggen waarschijnlijk nog hoger, daar het hier gaat om enkel politiecijfers. Ook boa's mogen immers boetes uitschrijven voor het vasthouden van een mobiele telefoon in de auto of op de fiets, motor of bromfiets. Die cijfers zijn niet in de politiedata meegenomen.
De toename van het aantal bekeuringen komt volgens Paul Broer, portefeuillehouder verkeer bij de politie, grotendeels door het de ingebruikname van de zogenoemde MONOcam per 1 juli 2021. Deze camera kan automobilisten geautomatiseerd verbaliseren voor het vasthouden van een mobiele telefoon. Ook vanuit touringcars controleert de politie automobilisten.
Lees ook
Wat wordt bedoeld met ‘vasthouden’ van een smartphone?
Test - Smartphone telefoonhouders voor je auto
Tips bij het zoeken naar een goede telefoonhouder
BMW Concept Speedtop: ook deze gaat in productie!
Voor €13.000 koop je een van deze enorme SUV's: trailertrekkers met vleugje chic
Lezersreacties (54)
Reageren


Realiteit is helaas dat groot gedeelte telefoon verslaafd is. En bij verslaving werken de boetes/straffen niet zo goed.





Wat mij ook dikwijls opvalt hoeveel fietsers en dan vooral de jeugd men ziet met een smartphone aan het oor onder het fietsen.







.
Gewijzigd: Ik zie inmiddels dat andere hetzelfde gezegd hebben!


Beter dit dan er een doodrijden omdat men zonodig moet bellen.



En zijn die ene zogenaamde slimme camera's (waarbij automobilisten met een telefoon in de hand automatisch herkennen) al in gebruik genomen??


Onderschat trouwens ook het risico op tweebaanswegen buiten de bebouwde kom niet, ook daar dan graag een extra risicotoeslag. Al zou dat ook voor kwark eten achter het stuur moeten gelden ?




Het gerucht gaat dat de bestuurder zelfs alleen naar het ziekenhuis hoefde om de kwarklepel die de airbag met 'n klap z'n strot in had gedrukt operatief te verwijderen ? en dat de Tesla voornamelijk total loss was door alle kwarkresten die met explosieve kracht tot diep in alle hoeken en gaten van interieur(bekleding) waren gelanceerd ?

.
Het valt mij wel altijd op de het een “Tesla” bestuurder is. Ik lees nooit kwark etende Opel bestuurder… of kwark etende Fiat bestuurder… eten die nooit kwark? ?

Snapte je scherpe* reactie ook helemaal, en probeerde er daarom nog een positieve en komische draai aan te geven in de toegift. Word dat Tesla-bashen ook een beetje moe, en rijd er zelf niet eens een. Al werd hier in eerste instantie de autopilot de schuld gegeven, dus dan zou het merk wel relevant zijn geweest, maar dat moest later ook bijgesteld naar 'waarschijnlijk heeft de bestuurder met zijn knie het stuur geraakt' ?
.
*PS bedoel scherp in de zin van slim, sluw


.
Als ik morgen met m’n auto een talud afrijd omdat ik adaptieve cruise control met lane assistant aan heb en een koffie drink hoor je echt niet het merk van mijn auto ?.

Als ik morgen met m’n auto een talud afrijd omdat ik adaptieve cruise control met lane assistant aan heb en een koffie drink hoor je echt niet het merk van mijn auto ?.Niet meer bedoel je waarschijnlijk? Jaartje geleden of zo zou dat wel anders zijn geweest ??
.
Inderdaad, maar dat zie je wel vaker in lokale nieuwsbronnen, dat ze (meer dan) een beetje sensationeel, tendentieus en/of suggestief berichten ?
Overigens is heelhuids niet helemaal het juiste woord, de bron van dat gerucht ken ik wel héééél goed ?, maar wel levend en bij bewustzijn en dat is al knap. Chargeerde het een beetje maar hier zie je echt wel aan dat Tesla niet zomaar aan een riante vijfsterren-NCAP score komt.?

.
Verder qua sensatie eens. Maar je ziet het ook bij bepaalde landelijke kranten zoals AD. Veel suggestieve koppen en dan de nuance van de rest van het artikel verschuild achter een betaalmuur. Hier ontstaan onderbuik gevoelens door.
.
En weer door ? is immers een auto site en dit is niet zo relevant verder.



.
Alle gekheid op een stokje, de kwarketer was vrijwel zeker over een dubbele doorgetrokken streep de verkeerde weghelft opgereden ...
(maar denk eigenlijk dat je het net zo 'serieus' bedoelde als ik?)


Om ravend - eh - razend van te worden ?









Mvg. Johan.


Overtreding doen ophouden heet zoiets.

.
Pakkans moet gewoon nog verder omhoog en boete verzwaren met standaard een maand onvoorwaardelijke rijontzegging.





Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.